Browsing by Author "Iwanek, Monika"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemProgramy ideowe w kościołach kanoników regularnych laterańskich kongregacji Bożego Ciała diecezji krakowskiej w XVII-XVIII wieku(2019-02-28) Iwanek, MonikaW rozdziale pierwszym niniejszej dysertacji autorka syntetycznie omówiła początki i rozwój kanoników w Europie, a następnie w Polsce. Niebagatelne znaczenie ma w tym przypadku opis i historia duchowości zakonu, jego aktywnej działalności kulturalnej, intelektualnej i duszpasterskiej. Rozdział ten tworzy podstawę do odczytania treści zawartych w sztuce. Przedstawiono najważniejsze fakty dotyczące poszczególnych placówek, Podkreślono geografię zabytków, ukazując terytorialne zróżnicowanie badanego obszaru. Prezentacja została podzielona na podrozdziały. Pierwszy podrozdział został poświęcony genezie kanonikatu regularnego, W drugim podpunkcie przeanalizowano najważniejsze wydarzenia, które przyczyniły się do ukonstytuowania zakonu, ze szczególnym uwzględnieniem kongregacji krakowskiej Bożego Ciała, jej historii oraz lokacji w granicach I Rzeczypospolitej. Kolejne podrozdziały ukazują życie zgromadzenia, jego wewnętrzne struktury, duchowość, działalność intelektualną i kulturotwórczą oraz aspiracje, nierzadko mało znane, a wpływające na całą rzeczywistość, wewnątrzklasztorną, zajmującą dość wyjątkowe miejsce na mapie zakonów. By dobrze zrozumieć właściwy kierunek odczytania sztuki potrzeba rozpoznania określonych wskazań i nurtów jej rozwoju, co jest przedmiotem badania opisanym w drugim rozdziale niniejszej dysertacji. Omawia on sprawy związane z zagadnieniem działalności artystycznej, która pozwalała kanonikom zachować wartości wpływające na kulturę klasztorną. Rozdział drugi niniejszej pracy pozwala prześledzić tempo zainicjowanych przez sobór zmian, które wiązały się z dokonanymi przemianami, a na omawianym terenie zależnymi m.in. od omówionych rozporządzeń synodu krakowskiego. Ta część dysertacji stanowi tło dla dalszych rozważań. Rozdział trzeci, czwarty i piąty są próbą ukazania sposobów realizacji celów wyznaczonych sztuce kanoników. Autorka skupiła się głównie na wątkach ideowych występujących we wnętrzach świątyń kanonickich oraz omówiła typy ikonograficzne i ich obecność w powiązaniu z patrociniami kościołów, ołtarzy oraz z kultem lokalnym. W rozdziale trzecim omówione zostały cykle pasyjno-eucharystyczne. Podzielono je tematycznie, ukazując w nich zapowiedzi planu Zbawienia i jego wypełnienie. W czwartym, natomiast przedstawiono znaczenie kompozycji malarskich dotyczących wątku maryjnego. Ostatni, piąty rozdział jest zapisem przeprowadzonych anal;iz treściowych watku Ordo apostolicus.