Browsing by Author "Gruchoła, Małgorzata"
Now showing 1 - 20 of 46
Results Per Page
Sort Options
- ItemAspekty konsumpcyjne w zachowaniach użytkowników ubieralnej technologii(Wydawnictwo Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2017) Gruchoła, MałgorzataCelem artykułu była analiza różnych przejawów konsumpcji dostrzegalnych w zachowaniach użytkowników ubieralnej technologii. Po wstępnych rozważaniach terminologicznych dokonano opisu wearable technology w aspekcie założeń konsumpcji, konsumpcjonizmu oraz dekonsumpcji. Konsumpcja – w niniejszej publikacji – jest rozumiana jako naturalny proces gospodarowania, wynikający z konieczności zaspokojenia potrzeb, konsumpcjonizm oznacza postawę życiową polegającą na przedkładaniu dóbr materialnych nad inne dobra, natomiast dekonsumpcja jest definiowana jako racjonalna, świadoma, odpowiedzialna i etyczna konsumpcja. Artykuł ma charakter analityczno-opisowy
- ItemConceptualisation of Emotions(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Gruchoła, MałgorzataThe objective of this article is the conceptualisation, in line with Steven Gordon’s classification, of primary emotions: happiness, fear, sadness, and anger, together with “background emotions,” and social emotions: empathy, compassion (and self-conscious emotions: a sense of guilt, shame, pride) in social sciences, with the underlying assumption of biological foundations and cultural conditions of emotions (the theory of “cultural scripts” by Norbert Elias, “feeling rules” by Arlie Hochschild). Theoretical conceptualisations of emotions are presented, viewed from the perspective of anthropologists, cultural experts, sociologists, psychologists and linguists. What is offered are descriptions of manifestations of emotions, ways of their expression, physical symptoms, degrees of intensity, crucial areas, mental and physical consequences, as well as their functions.
- ItemDigital Competence in Cybercrime Behaviours: A Study Based on Eurobarometer Research(Wydawnictwo KUL, 2022) Gruchoła, Małgorzata; Szulich-Kałuża, JustynaThe purpose of the article is a study of components of digital competence (technological and humanistic) in cybercrime behaviours, based on the example of internet levels (technical, social and informative) as well as the confrontation of theoretical assumptions with the frequency of their experience by the citizens of the European Union. Subject to analysis were fourteen reports of Eurobarometer, carried out in twenty-eight countries of the EU in the years 2011-2019. The method applied is a quantitative and qualitative analysis of data available, comparative, historical as well as analytical-synthetic. Two research hypotheses were accepted: 1) A catalogue formulation of digital competences focusing on social-demographic traits should be replaced by a relational formulation taking into account the skills, knowledge and attitude of internet users. 2) EU citizens possess greater digital competences of a technological character and more often admit being affected by cybercrime behaviours of a technological kind than of a humanistic one. The first hypothesis was confirmed, whereas the second was only partially confirmed. In basing ourselves on a typology of three layers of the internet, we proposed two areas of digital competence: technological competence and humanistic competence (social and informative). These were subordinated to particular layers of the internet and in this context an analysis was carried out of the social opinion of EU citizens on the subject of cybercrime behaviours. The low level of humanistic competence (52%) reported by EU citizens determines a high degree of fear which does not show a causal-effective connection in the actual level of noted experiences of being a victim of criminal behaviour.
- ItemElementy wizerunku medialnego w internetowych serwisach plotkarskich w świetle badań ankietowych(Wydawnictwo Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2013) Gruchoła, Małgorzata; Kruczek, EwelinaCelem publikacji jest ustalenie stanu wiedzy na temat internetowych serwisów plotkarskich. Po wstępnych rozważaniach terminologicznych zostały zaprezentowane wyniki badań ankietowych. Ich celem była analiza ogólnej wiedzy i opinii respondentów na temat ww. serwisów oraz ich roli w kreowaniu wizerunku medialnego. W artykule zastosowano metodę analityczno-syntetyczną oraz sondaż diagnostyczny. Zjawisko kreowania wizerunku medialnego za pomocą internetowych serwisów plotkarskich jest tak samo nowe jak i same portale. Bazuje ono na wiedzy potocznej, a więc subiektywnej i chaotycznej. Służy celom doraźnym. Opiera się na uogólnieniach, często na naukowych pseudoautorytetach, nie prowadzi do wiedzy teoretycznej oraz nie służy ogólnemu poznaniu świata. Wykreowany wizerunek bywa błędny, zawodny, szablonowy i stereotypowy. W Polsce działa kilkanaście serwisów plotkarskich, na których treść większości newsów pokrywa się. Główną domeną wielu celebrytów jest zasada: „nie ważne jak o tobie mówią, ważne żeby w ogóle mówili”. Wyniki przeprowadzonej ankiety nie zaskoczyły jej autorów. Polacy czytają internetowe serwisy plotkarskie. Orientują się w ich tematyce. Potępiają wszelkie przejawy łamania podstawowych zasad moralnych. Pod wpływem przeczytanych plotek respondenci starają się ocenić daną osobę publiczną, realizując jeden z główniejszych celów analizowanych portali. Wyrabiają sobie zdanie na temat danej osoby i potem świadomie lub nie, w kontaktach z przyjaciółmi przenoszą te opinie dalej. Ankietowani uznali również, że kontrowersyjnym zachowaniem jest ukazywanie swojej prywatności. Chociaż po takich oryginalnych doniesieniach najbardziej zapamiętują danego celebrytę. Przeprowadzone badania dowiodły, iż internetowe serwisy plotkarskie w pewnym stopniu kreują wizerunki medialne celebrytów. Internauci oceniając osobę biorą pod uwagę newsy, niekoniecznie pozytywne, zamieszczane na internetowych serwisach portalach. The paper’s objective is determination of knowledge status regarding gossip websites. After preliminary ter minological considerations, survey results have been presented. Their objective was analysis of the general knowledge and opinion of respondents on the above mentioned websites and their role in creation of image in the media. Analytic and synthetic method and diagnostic poll was used in the article. The phenomenon of image creation in the media by means of gossip websites is as new as websites themselves. It is based on common knowledge, therefore is subjective and chaotic. It serves ad-hoc objectives. It is based on generalisations, frequen tly on scientific pseudo-authorities, does not lead to theoretical knowledge and does not serve the general world cognition. The created image is sometimes false, elusive, trite and stereotypical. Several gossip websites operate in Poland. The content of majority of their news overlaps. Domain of many celebrities is the principle: “it is not important how people talk about how; it is important that they talk about you” Results of the survey have not surprised its authors. Poles read gossip websites. They know their subject area. They decry any symptoms of breaking the basic moral values. Under the influence of read gossips, respondents try to asses a given public person, thereby realizing one of the major objectives of the analysed websites. They built opinion regarding a given person and then consciously or not, pass the opinion in social contacts. The respondent also acknowledged that revealing of one’s privacy is controversial behaviour. However, after hearing such original news, they remember more a given celebrity. The conducted research has proven that gossip websites to some degree create celebrity image in the media. Internet users assess a person taking into consideration not necessarily positive news inserted on gossip websites.
- ItemEmotions and Education: Media Representations in the Discourse on School Closures in Polish and British Internet Portals(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Gruchoła, MałgorzataThe aim of the article is to present the representations of emotions (happiness, anger, sadness, fear, worry, stuckness, compassion, dumbing, stagnation, humiliation, sense of guilt, hope, hate, sense of privilege solidarity, boredom, banality), neighbourly solidarity in the texts of the opinion-forming portals Polityka (PL) and The Spectator (UK), referring to school closures due to the Covid-19 pandemic, and their media representations in the public (the perspective of a teacher, school headmaster, member of the government, expert) and private domain (the perspective of a student and parent), in the processual approach (a catalogue of events), in the context of technological changes (distant learning), as well as socio-cultural (human relationships, domestic violence) and economic (social benefits) contexts. Our hypothesis is that, in line with the concept of the culture of fear by Frank Furedi, the way the internet content is created and construed is supposed to evoke the emotion of fear. We performed a quantitative and qualitative analysis of the content of 78 articles published in Polityka and 12 in The Spectator, between 1 March 2020 and 30 July 2020, found with the use of a search engine. We observed at least three levels of information sources on emotions in the studied groups: the main character of the article, the one who experiences emotions (perspective of the sender); the author/editor of the article, who does evaluation and interpretation (perspective of the gate-keeper) and the reader (perspective of the addressee). On these levels, emotions can result from their literal identification; from an interpretation of a given situation, from the situational context (contextual emotions) and from the non-verbal clues and physical reactions of the organism. The hypothesis was partially confirmed. Despite the fact the school closures, as represented by the media, generates mostly the emotion of fear, the emotion prevalent in the discourse on the consequences of school closures and on the evaluation of remote education is sadness (Polityka) and compassion (The Spectator). However, the dominant emotion, both in the public-private and public domain, is the one of sadness.
- ItemKomodyfikacja „kultury” w telewizji publicznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, 2016) Gruchoła, MałgorzataZadaniem publikacji było wykazanie procesów komodyfkacji oferty programowej telewizji publicznej w Polsce, dotyczącej szeroko rozumianej kultury, zauważalnych w propozycjach programów uniwersalnych o zasięgu ogólnokrajowym (naziemnych), wyemitowanych w 2004, 2010 oraz 2014 r. W celu rozwiązania powyższego problemu zastosowano wtórną ilościową analizę zawartości, metodę porównawczą oraz analityczno-opisową. Materiał źródłowy stanowiły dokumenty KRRiT. Przeprowadzona analiza potwierdziła wzrost udziału płatnych elementów przekazu w telewizyjnych programach uniwersalnych o zasięgu ogólnokrajowym. Film fabularny zdominował czas antenowy u wszystkich badanych nadawców telewizyjnych i oscylował w granicach około 40%. Przewaga form i gatunków typowych dla mediów komercyjnych wskazuje na tendencje do komodyfkacji oferty programowej. Przepis art. 15 ust. 2 ustawy z 1992 r. odnosi się wyłącznie do kwoty językowej, bagatelizując udział utworów wytworzonych pierwotnie w języku polskim oraz udział utworów nowo powstałych. Audycje z zakresu kultury (film dokumentalny, muzyka poważna, widowiska teatralne) łącznie w TVP 1 stanowiły zaledwie około 7,2% w 2004, 5,1% w 2010 oraz 13% w 2014 r. Natomiast w TVP 2 odpowiednio wyemitowano: 10,3% w 2004, 7,3% w 2010 oraz 8% w 2014 r. Rezultaty przeprowadzonej analizy potwierdzają tezę o komodyfkacji „kultury” w telewizji publicznej. Można przypuszczać, iż postępujący proces komodyfkacji kultury zostanie zahamowany po planowanej reformie mediów publicznych. The aim of this paper is to show processes of commodifcation of public television’s programming ofer in Poland in the area of widely understood culture, noticeable in the national program proposals (terrestrial), aired in 2004, 2010, and 2014. In order to solve this problem, secondary quantitative con-tent analysis, comparative, analytical and descriptive methods have been applied. The source material comprised The National Broadcasting Council’s documents. The provided analysis proved the increase of participation of paid transmissions of universal pro-grams of nationwide coverage. Air time was dominated by feature flms in all analyzed broadcasters and made up approximately 40% of the broadcasting content. The predominance of forms and genres typically associated with commercial media indicates that there exists a tendency of commodifcation of the programming ofer. Article 19 sec. 2 of the Act of 29 December 1992 exclusively refers to the language quota, playing down the involvement of works created primarily in the Polish language and the involvement of the newly-created ones. Broadcasts in the feld of culture (documentary flm, classical music, stage perfor-mance) presented on TVP 1 comprised only 7.2% in 2004, 5.1% in 2010, and 13% in 2014. However, TVP 2 aired 10.3 % in 2004, 7.3% in 2010, and 8% in 2014. The results of the conducted analysis prove the thesis of culture commodifcation on public television. Can be assumed that the ongoing process of commodifcation of culture will be stopped after the planned reform of the public service media.
- ItemKompetencje medialne nauczycieli w dobie nowych technologii. Kilka refleksji socjologa i kulturoznawcy(Wydawnictwo UMCS, 2019) Gruchoła, MałgorzataCelem artykułu było uporządkowanie i określenie zakresu niezbędnych kompetencji medialnych nauczycieli (ich wiedzę, umiejętności oraz postawy) w zakresie cyfrowych zagrożeń, w ujęciu relacyjnym, na przykładzie warstw Internetu, z uwzględnieniem zmian pokoleniowych. Zaproponowano, aby terminem tym – nawiązując do nazw warstw globalnej sieci – objąć łącznie trzy obszary kompetencji medialnych (techniczny, społeczny i informacyjny), które są niezbędne we wszystkich ludzkich aktywnościach (edukacja, praca zawodowa, czas wolny) traktowanych łącznie. Przyjęto hipotezę, że tradycyjne (katalogowe, normatywne, fragmentaryczne) ujęcie kompetencji medialnych przez nauczycieli często nie uwzględnia zmian społecznych (pokoleniowych), technologicznych oraz informacyjnych. Koncentrując się na technologicznych aspektach, często pomijają pozostałe wymiary. Hipoteza została potwierdzona. Artykuł ma charakter analityczno-opisowy oraz syntetyczny.
- ItemKonferencja naukowa „Media zwierciadłem kultury? Kultura zwierciadłem mediów?”. Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 28 września 2010 roku(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2010) Gruchoła, Małgorzata
- ItemKonsumpcjonizm — nową religią współczesnego człowieka?(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2017) Gruchoła, MałgorzataCelem artykułu jest próba sformułowania odpowiedzi na pytanie, czy konsumpcjonizm jest nową religią współczesnego człowieka, rozumianą w ujęciu socjologicznym. Po wstępnych rozważaniach teoretycznych dotyczących konsumpcjonizmu omówiono socjologiczne definicje religii (przedmiotowe i funkcjonalne) oraz przejawy konsumpcjonizmu, pozwalające traktować go jako nową religię. Szczegółowej analizie poddano przedmioty czci religijnej we współczesnej kulturze konsumpcyjnej (określone marki, towary, miejsca, usługi oraz związane z nimi doznania i przyjemności), sposoby świętowania i nowe święta, funkcje religijne realizowane przez konsumpcjonizm, obowiązujące w nim dogmaty-mity, przekonania oraz zachowania konsumentów (rytuały i ceremonie) w nowej religii. Całość zakończono podsumowaniem. W artykule zastosowano metodę analityczno-syntetyczną. Przyjęta w procesie badawczym teza: konsumpcjonizm jest nową religią współczesnego człowieka, została obalona.
- ItemKultura w ujęciu socjologicznym(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2010) Gruchoła, MałgorzataThe goal of the publication is to analyse the definition and the conception of the culture in the area of sociology. The subject of the detailed consideration includes the following research issues: definitions of culture (nominal, historical, normative, psychological, structural, genetic), culture vs nature, culture as a subject interesting for sociology (types, categories, kinds of culture, message arrangement), culture as the research subject for culture sociology (symbolic culture, criteria for differentiation of the sphere of social and cultural phenomena, determination of mutual relations of these two spheres). The article is summarized with conclusions.
- ItemKultura wizualna technologii ubieralnej(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2018) Gruchoła, MałgorzataThe aim of the paper was an attempt to describe wearable technology as a symptom of visual culture (iconosphere, sociosphere, view regimes and beholding) in different types of society (in the society of icons, of the spectacle, of auto-presentation, of design and of peeping). In conformity with the idea of visual return, the subject of the research were both the images filling social life, as well as potential images which may be observed, not necessarily in a material way, transcribed, for example, in the form of a numerical image. In the research process the thesis was accepted that, in accordance with the William Ogburn’s hypothesis of cultural delay, the social-cultural practices creating the visual culture of wearable technology, do not keep pace with changes in the sphere of technology. The thesis was confirmed. The historical and analytical-descriptive methods were applied in the paper. The article has a theoretical character.
- ItemMass Culture: An Aesthetic Experience or An Experience of Fear?(International Étienne Gilson Society, 2022) Gruchoła, MałgorzataAccording to Étienne Gilson, an endless reproduction of the technical aspects of a work of art can modify not only the aesthetic experience of which it is an object, but also the culture it is embedded in. Since industrialization of a cultural product in the form of the internet is a means of generating mass culture, questions could be raised regarding its sources and effects. This article offers three assumptions: 1) the internet, together with its content and actions taken by internet users, is a source of fear of experiencing cybercrime; 2) experiencing cybercrime is a result of using the internet; 3) in mass culture, the aesthetic experience has been replaced by the experience of fear. In order to address the titular question, I performed comparative analyses of EU citizens’ opinions on the basis of the Eurobarometer study conducted in EU countries (2013–2020) relating to the social perception of cybercrime, treated as a source of experiencing fear, and the level of their personal experience. A secondary quantitative and qualitative analysis of the collected data were performed, and a comparative method was used.
- ItemMedia mechanisms of generating emotions during the first wave of the Covid-19 pandemic. Interdisciplinary research report(Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Walter de Gruyter (Sciendo), 2023) Sosnowska, Joanna; Duda, Aneta; Wójciszyn-Wasil, Aneta; Białek-Szwed, Olga; Szulich-Kałuża, Justyna; Gruchoła, Małgorzata; Sławek-Czochra, MałgorzataAim. This report illustrates a research on the mediatization of emotions during the first wave of Covid-19 in an interdisciplinary approach. The mechanisms of emotions generation in media messages as well as the content and visual elements of functioning of the pandemic’s subject in culture or religion have been described. Material and methods. The research was carried out on multimodal media publications on the pandemic in global messages. Due to the interdisciplinary nature of the research (social sciences, humanities, social communication and media sciences), a set of research methods and techniques was used: content analysis, analysis of visual metaphors or workshop analysis of the media message. Results. The mediatization of emotions in various areas of social life was examined on the basis of media analysis of religious, consumer-economic, educational, cultural messages. A catalogue of mechanisms for the mediatization of emotions in media coverage was created. New symbols representing the SarsCov-2 pandemic were shown. Conclusions. The research shows that the mediatization of factors is a process of mediation not only in learning about and creating social reality, but also in controlling attention. During the first wave of the Covid-19 pandemic, this role was played by emotional media discourses and mechanisms of generating emotions in the media message. Cel pracy. Opracowanie zawiera raport z badań mediatyzacji emocji podczas pierwszej fali Covid-19 w ujęciu interdyscyplinarnym. Opisane zostały mechanizmy generowania emocji w przekazach medialnych (prasa, media audialne, telewizja) oraz elementy treściowe i wizualne funkcjonowania tematyki pandemii w kulturze czy religii. Materiał i metody. Badania przeprowadzono na oryginalnym materiale badawczym: wielomodalnych publikacjach medialnych na temat pandemii w przekazach globalnych. Ze względu na interdyscyplinarny charakter badań (nauki społeczne i humanistyczne oraz nauki o komunikacji społecznej i mediach) zastosowano zestaw metod i technik badawczych, m.in.: analizę zawartości, analizę metafor wizualnych, analizę dzieła artystycznego czy analizę warsztatową przekazu medialnego. Wyniki. Zbadano mediatyzację emocji w różnych obszarach życia społecznego na podstawie analiz medialnych przekazów o tematyce religijnej, konsumpcyjno-ekonomicznej, edukacyjnej i kulturowej. Stworzono katalog mechanizmów mediatyzacji emocji w przekazie medialnym podczas pierwszej fali pandemii Covid-19, wykazując schematyzm działania mediów w obliczu pandemii na świecie. Ukazano nowe symbole reprezentujące pandemię SarsCov-2 w przestrzeni społecznej i kulturze, a także w wizualizacji medialnej. Wnioski. Badania wykazały, iż mediatyzacja emocji stanowi proces pośredniczenia mediów nie tylko w poznawaniu i kreowaniu rzeczywistości społecznej, ale także sterowaniu uwagą społeczną. W okresie pierwszej fali pandemii Covid-19 rolę tę pełniły emocjonalne dyskursy medialne i mechanizmy generowania emocji w przekazie medialnym.
- ItemMetafory fotografii w kulturze wizualnej(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2021) Gruchoła, MałgorzataCelem artykułu była analiza dyskusyjna nad metaforami fotografii Jerzego Olka i jego rozmówców w kontekście kultury wizualnej w ujęciu Piotra Sztompki przez pryzmat „metafor” publikacji "Nie tylko o fotografii" (2020). Po krótkiej prezentacji sylwetki artysty i jego twórczości zaproponowano i omówiono cztery kategorie kultury wizualnej: ikonosfera — fotografia jest…?; socjosfera — fotografia jako…?; reżimy obrazowania, widzialności, widoków oraz reżimy patrzenia, widzenia, w kontekście metafor fotografii. Powszechność komunikacji i kultury wizualnej, wieloaspektowość fotografii, dokonujące się zmiany technologiczne generują nowy i wciąż otwarty katalog metafor fotografii.
- ItemMit „ciemnego” średniowiecza we współczesnym dyskursie społecznym(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2020) Bajor, Wanda; Gruchoła, MałgorzataW refleksji na temat europejskiej tożsamości kulturowej odwołujemy się do trzech jej źródeł: filozofii greckiej, prawa rzymskiego i chrześcijaństwa. Jeśli chodzi o trzecie źródło — chrześcijaństwo, to stanowi ono serce kultury średniowiecznej, która tworzyła Europę opartą na ewangelicznych wartościach, takich jak: prawda, miłość, współczucie, pokora, równość, braterstwo, wolność, godność osoby ludzkiej. Mimo to epoka średniowieczna, jak żadna inna, jest ciągle deprecjonowana i ignorowana. Mit „ciemnego” średniowiecza, wylansowany w odrodzeniu, przekazywany i pogłębiany w kolejnych epokach, utrwalił się i zajął stałe miejsce w potocznej świadomości. Mediewiści stawiają sobie pytanie, dlaczego tak się dzieje. Ciągle słyszymy w powszechnym dyskursie epitet o „ciemnym” średniowieczu. Celem prezentowanych badań było określenie stanu wiedzy na temat kultury średniowiecznej, a także współczesnego postrzegania tejże epoki. Wyniki badań ankietowych, mających na celu zbadanie obecności mitu „ciemnego” średniowiecza w świadomości dzisiejszego społeczeństwa, mogą stanowić przyczynek do dalszych badań nad tym zjawiskiem. Doniosłość tej problematyki leży w tym, że odzwierciedla ona odniesienie współczesnego człowieka do wartości, jakie reprezentuje kultura średniowieczna.
- ItemNowe formy zachowań społecznych wobec i pod wpływem mediów oraz nowych technologii. Analizy porównawcze(Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, 2017) Gruchoła, MałgorzataCelem artykułu jest analiza porównawcza form zachowań wobec mediów i nowych technologii oraz zmian zachowań społecznych pod ich wpływem na przykładzie kolejnych pokoleń medialnych, w świetle literatury przedmiotu. W procesie badawczym przyjęto za Marshallem McLuhanem tezę, iż poszczególne media i technologie były i są jednym z istotnych czynników kształtujących zachowania społeczne młodego pokolenia. Równocześnie odbiorcy/użytkownicy modelują nowe formy zachowań wobec mediów i technologii. Po wstępnych rozważaniach teoretycznych (konstruktywizm, determinizm technologiczny) dokonano analizy porównawczej oraz syntetyczno-opisowej zmian zachowań społecznych odbiorców/użytkowników mediów i nowych technologii w obszarze: użytkowania, dostępu materialnego, postrzegania oraz relacji międzyludzkich. W wyniku tej analizy teza została potwierdzona.
- ItemOchrona dzieci i młodzieży przez prawo medialne Republiki Federalnej Niemiec(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2006) Gruchoła, MałgorzataW artykule przedstawiono dokumenty prawne stanowiące o zabezpieczeniu i ochronie zdrowia fizycznego, psychicznego i moralnego dzieci i młodzieży przez ustawodawstwo medialne Republiki Federalnej Niemiec. Analizę przepisów prawa medialnego uzupełniono o przepisy prawa administracyjnego, cywilnego oraz prawa karnego. Podstawą prawną regulującą tytułowy problem jest ustawa o mediach elektronicznych z dnia 20 grudnia 2001 roku (Staatsvertrag über Mediendienste vom 20. Dezember 2001) ), ustawa o multimediach z dnia 1 sierpnia 1997 roku (Informations-und Kommunikationsdienstgesetz vom 1. August 1997), ustawa o korzystaniu z teleusług z dnia 1 sierpnia 1997 r. (Gesetz über Nutzung von Telediensten vom 01. August 1997), ustawa o ochronie młodzieży z dnia 23 czerwca 2002 roku (Jugendschutzgesetz vom 23. Juli 2002), ustawa o ochronie danych przy usługach telekomunikacyjnych (Teledienstdatenschutzgesetz z 1997). Omówiono również wybrane podmioty administracyjne zobowiązane do ochrony dzieci i młodzieży w Niemczech oraz zakazy i obowiązki nadawców wynikające z ustawodawstwa medialnego. The article presents legal acts determining security and protection of physical, mental and moral health of children and youths enforced by the media legislation of the German Federal Republic. The analysis of the acts is complemented with regulations of administrative, civil and penal law. The legal grounds for the title problem is the Electronic Media Act of 20 December 2001 (Staatsvertrag über Mediendienste vom 20. Dezember 2001, the Multimedia Act of 1 August 1997 (Informations-und Kommunikationsdienstgesetz vom 1. August 1997), the Teleservices Use Act of 1 August 1997 (Gesetz über Nutzung von Telediensten vom 01. August 1997), Youths Protection Act of 23 June 2002 (Jugendshutzgesetz vom 23. Juli 2002), Data Protection in Telecommunication Services Act (Teledienstdatenschutzgesetz) of 1997. Selected administration subjects obliged to protect children and youths in Germany and obligations of the senders following from the legislation on the media are discussed.
- ItemOchrona małoletnich internautów jako zadanie i wyzwanie dla rodziny w państwach Unii Europejskiej(Gdańskie Seminarium Duchowne, Kuria Metropolitalna Gdańska, 2011) Gruchoła, MałgorzataCelem publikacji jest analiza ochrony małoletnich internautów jako zadania i wyzwania rodziców, ponadto weryfikacja działań podejmowanych w tym zakresie przez państwa Wspólnoty, wreszcie próba odpowiedzi na pytanie: czy zaproponowane rozwiązania są skuteczne? Po wstępnych rozważaniach teoretycznych dotyczących mapy zagrożeń przeanalizowano kluczowe dla tytułowej ochrony regulacje prawne. Wdrożenie priorytetów polityki ochrony dokonuje się poprzez realizację programów pomocowych. Jednym z nich jest Safer Internet. Zweryfikowano założenia Polskiego Centrum Programu Safer Internet, w tym działalność Fundacji Dzieci Niczyje oraz Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej. Omówiono zadania i inicjatywy projektu Saferinternet.pl (m.in. zespół kontaktowy: Dyżurnet.pl, tzw. hotline oraz zespół pomocowy, tzw. Helpline.org.pl), cele kampanii medialnych i społecznych (np. „Dziecko w sieci”). Zanalizowano zagadnienie umiejętności korzystania z internetu. Omówiono techniczne urządzenia wspomagające ochronę dzieci.
- ItemOchrona małoletnich internautów w prawie i praktyce państw Unii Europejskiej(Wydawnictwo Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2011) Gruchoła, MałgorzataCelem publikacji jest analiza podstaw prawnych ochrony małoletnich internautów, w tym regulacji Unii Europejskiej, Rady Europy oraz prawa krajowego. Ponadto weryfikacja działań podejmowanych przez państwa Wspólnoty w tytułowym zakresie. Próba odpowiedzi na pytanie: czy zaproponowane rozwiązania są skuteczne? Po wstępnych rozważaniach teoretycznych dotyczących mapy zagrożeń (związane z treściami oraz wynikające z utrzymywania kontaktów przez internet) przeanalizowano kluczowe dla tytułowej ochrony regulacje prawne (Konwencja RE o Cyberprzestępczości z 23 listopada 2001 r.; Decyzja Ramowa Rady UE 2004/68/WSiSW dotycząca zwalczania seksualnego wykorzystywania dzieci i pornografii dziecięcej z 22 grudnia 2003 r.; Konwencja RE z 12 lipca 2007 r. o ochronie dzieci przed seksualnym wykorzystywaniem i niegodziwym traktowaniem w celach seksualnych) oraz znowelizowany polski kodeks karny. Wdrożenie priorytetów polityki ochrony dokonuje się poprzez realizację programów pomocowych. Jednym z nich jest Safer Internet. Omówiono podstawowe cele, główne obszary działań, założenia i priorytety, zrealizowane inicjatywy (m.in. Międzynarodowy Dzień Bezpieczniejszego Internetu). Zweryfikowano założenia Polskiego Centrum Programu Safer Internet, w tym działalność Fundacji Dzieci Niczyje oraz Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej w przedmiotowym zakresie. Omówiono zadania i inicjatywy projektu Saferinternet.pl (m.in. zespół kontaktowy: Dyżurnet.pl, tzw. hotline oraz zespół pomocowy, tzw. Helpline.org.pl), cele kampanii medialnych i społecznych (np. Dziecko w sieci). Zanalizowano także projekt Youth Protection Roundtable jako przykład współpracy specjalistów z zakresu technologii i pedagogiki podejmowanych w celu zapewnienia ochrony dzieci i młodzieży w internecie. W artykule zastosowaną metodę analitycznoopisową. Z uwagi na nieuchronny rozwój nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych Wspólnota Europejska powinna w trybie pilnym zapewnić pełną i odpowiednią ochronę dzieci i młodzieży poprzez przyjęcie dyrektywy, która dla całego jej terytorium zapewni, że przekazywane treści są legalne, respektują zasadę poszanowania godności ludzkiej oraz nie szkodzą prawidłowemu rozwojowi małoletnich. Obowiązujące prawo nie zapewnia pełnej ochrony. Tylko międzynarodowa współpraca instytucji publicznych, stowarzyszeń konsumenckich, poparta przepisami prawa oraz prawidłowo realizowaną edukacją medialną może zapewnić taką ochronę. The aim of this publication is the analysis of the legal basis for the protection of the Internet users, including the European Union and the Council of Europe regulations, state law, as well as the verification of actions taken by the member states in the range mentioned in the title and the consideration whether the proposed solutions are effective. After the initial theoretical deliberations concerning the map of threats (connected with the content and communication via the Internet), the amended Polish penal code and the key legal regulations on youth Internet users protection were analyzed (The Council of Europe Convention on Cybercrime of 23 November 2001; Council Framework Decision 2004/68/JHA of 22 December 2003 on combating the sexual exploitation of children and child pornography; The Council of Europe Convention on the protection of children against sexual exploitation and sexual abuse of 12 July 2007). The introduction of the protection policy priorities is established through the realization of aid programmes. One of them is Safer Internet. The following analysis discusses the main aims, fields of operation, guidelines and priorities, as well as initiatives under realization (inter alia The International Day of Safer Internet). It also verifies the guidelines of the Polish Safer Internet Programme Centre, including the work of Nobody's Children Foundation as well as the Research and Academic Computer Network. The study discusses the tasks and initiatives of Saferinternet.pl project (including Dyżurnet.pl contact team, hotline and aid team, called Helpline.org.pl), and the aims of media and social campaigns (e.g. Child Online). Youth Protection Roundtable was also analysed as an example of cooperation between the specialists in technology and pedagogy undertaken to provide children and youth with online protection. Analytical and descriptive methods were used in this article. Due to the inevitable development of the new information and communicative technologies, the European Community should immediately provide full, appropriate and whole community binding protection for children and the youth by approving directives which will assure that the processed content is legal, respects the principle of human dignity and is not harmful for proper youth development. The law in force nowadays does not ensure full protection. Only international cooperation of public institutions, consumer associations, supported by legal acts and correctly applied media education can grant such protection.
- ItemOchrona małoletnich użytkowników mediów elektronicznych przez ustawodawstwo medialne Republiki Federalnej Niemiec(Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2006) Gruchoła, Małgorzata
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »