Browsing by Author "Frańczyk, Ewelina"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemPsychoedukacja studentek psychologii a podejmowanie zachowań zdrowotnych(Wydawnictwo UMCS, 2021) Kulik, Agnieszka; Frańczyk, EwelinaOkres studiów to czas nowych zadań, zmiany stylu życia, w tym podejmowania zachowań ryzykownych. W związku z tym wprowadzono do programu kształcenia treści dotyczące zachowań zdrowotnych i opracowano szereg programów profilaktycznych dla studentów. Celem badań opisanych w niniejszym artykule była ewaluacja programu edukacji zdrowotnej prowadzonej w ramach podstawowego trybu kształcenia oraz określenie zmian w podejmowaniu zachowań zdrowotnych studentek. Założono, że wzrośnie ogólny indeks zachowań zdrowotnych w wyniku nasilenia zachowań prozdrowotnych i zmniejszenia zachowań antyzdrowotnych. Badaniami objęto studentki psychologii. Do oceny ogólnego nasilenia zachowań zdrowotnych i jego składowych (praktyki zdrowotne, zachowania profilaktyczne, prawidłowe nawyki żywieniowe, pozytywne nastawienie psychiczne) użyto Inwentarza Zachowań Zdrowotnych (IZZ) Juczyńskiego oraz ankiety personalnej. Badanie składało się z dwóch pomiarów. Pierwszy przeprowadzono na grupie 98 studentek (w wieku 19–23 lat) pierwszego roku studiów stacjonarnych jednolitych magisterskich, a drugi – po upływie czterech lat na tej samej grupie studentów. W wyniku obu etapów pozyskano 58 kompletnych zestawów badań. Przeprowadzone analizy pozwalają stwierdzić brak różnic pomiędzy dwoma pomiarami w odniesieniu do ogólnego poziomu zachowań zdrowotnych i jego składowych.
- ItemUwarunkowania osiągnięć młodych kobiet – związek poczucia własnej skuteczności z osiągnięciami akademickimi(Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, 2016) Kulik, Agnieszka; Frańczyk, EwelinaW artykule została podjęta próba określenia uwarunkowań osiągnięć u studentek. Celem była analiza związku pomiędzy poczuciem własnej skuteczności a osiągnięciami akademickimi. Za istotny problem związany z postawionym celem uznano spadek jakości kształcenia, na który mogą mieć wpływ różne czynniki, takie jak: upowszechnienie edukacji, dostępność materiałów, jak i dostosowanie do potrzeb rynku. Do wyjaśnienia problemu użyto wyników badań własnych przeprowadzonych na grupie 120 studentek 4 roku studiów jednolitych magisterskich. Do badania użyto Ankiety i Skali Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES). Zaprezentowane wyniki wskazują na brak związku pomiędzy poczuciem własnej skuteczności a osiągnięciami akademickim
- ItemZasoby osobiste a przystosowanie do wymagań związanych ze studiowaniem(2024-12-09) Frańczyk, EwelinaW niniejszej pracy została podjęta próba sprawdzenia zależności pomiędzy stresem studiowania a traumą studiowania oraz określenia roli wybranych zasobów osobistych i radzenia sobie ze stresem studiowania w związku między stresem studiowania a traumą studiowania. Za istotne problemy uznano dylematy towarzyszące okresowi wczesnej dorosłości związane z usamodzielnianiem się, podjęciem odpowiedzialności, sprostaniem wymaganiom. Do wyjaśnienia problemów posłużono się badaniami własnymi przeprowadzonymi na grupie 243 studentów (129 kobiet i 114 mężczyzn, w wieku 18-24 lata). Badania przeprowadzono z użyciem następujących narzędzi: Kwestionariusz Oceny Stresu (KOS), Kwestionariusz do Badania Stylów Radzenia Sobie ze Stresem (CISS), Kwestionariusz PVQ-RR, Kwestionariusz Orientacji Życiowej (SOC-29), Skala Pomiaru Prężności (SPP-25), Kwestionariusz do Pomiaru Indywidualnego Kapitału Społecznego (KPIKS), Kwestionariusz Traumy Egzystencjalnej (KTE) oraz ankieta z metryczką. Na podstawie wyników badań można stwierdzić, że wzrost nasilenia stresu studiowania ocenianego negatywnie, powoduje większe nasilenie traumy. Natomiast tylko poczucie koherencji ma istotną rolę jako zasób w związku między stresem studiowania a traumą studiowania. Studenci, którzy w większym stopniu doświadczają stresu studiowania ocenianego negatywnie, radzą sobie, wykorzystując w większym stopniu styl skoncentrowany na emocjach. Zasoby młodych dorosłych w różny sposób pośredniczą w relacji pomiędzy stresem studiowania a radzeniem sobie i funkcjonowaniem w środowisku akademickim. In this paper, an attempt was made to check the relationship between the stress of studying and the trauma of studying, and to determine the role of selected personal resources and coping with the stress of studying in the relationship between the stress of studying and the trauma of studying. The main problems accompanying the period of early adulthood related to becoming independent, taking responsibility and meeting the requirements were recognized as important problems. In order to explain the problems, own research conducted on a group of 243 students (129 women and 114 men, aged 18-24) was used. The research was conducted using the following tools: Stress Assessment Questionnaire (KOS), Sense of Coherence Questionnaire (CISS), PVQ-RR Questionnaire, Life Orientation Questionnaire (SOC-29), Resilience Measurement Scale (SPP-25), Questionnaire for the Measurement of Individual Social Capital (KPIKS), the Existential Trauma Questionnaire (KTE) and a questionnaire with a metric. Based on the research results, it can be concluded that the increase in the severity of studying stress assessed negatively causes a greater severity of trauma. However, only the sense of coherence plays an important role as a resource in the relationship between the stress of studying and the trauma of studying. Students who experience the stress of studying negatively assessed to a greater extent, cope with using a style focused on emotions to a greater extent. The resources of young adults in various ways mediate the relationship between the stress of studying and coping and functioning in the academic environment.