Browsing by Author "Drop, Katarzyna"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemEdukacja wielokulturowa i międzykulturowa – wyzwaniem XXI wieku(Wydawnictwo KUL, 2018) Łobacz, Małgorzata; Drop, Katarzyna; Janiszewska, MariolaWe współczesnej przestrzeni europejskiej edukacja jawi się jako ważny fundament, na którym budowany jest model społeczeństwa opartego na wiedzy. W swoim referacie przybliżę problem edukacji wielokulturowej i międzykulturowej stanowiącej swoiste wyzwanie w XXI wieku. W dzisiejszej rzeczywistości, w której mamy do czynienia z przemieszczaniem się ludzi różnych narodowości bardzo ważne jest kształtowanie odpowiednich postaw już od najmłodszych lat. Z jednej strony – postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, z drugiej zaś – postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji. Szkoła winna podejmować odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji. Kształtowaniu postawy rozumienia odmienności kulturowych, służy m. in. edukacja międzykulturowa. Jej celem jest poszerzanie własnej tożsamości jednostkowej i społecznej przez kontakt z innymi kulturami oraz propagowanie postaw tolerancji i dialogu. Edukacja wielokulturowa natomiast zmierza do wypracowania szacunku dla różnorodności w środowisku lokalnym, narodowym i międzynarodowym. Wskazuje na kulturowe, etniczne, rasowe i językowe różnice. Omówiony zostanie także problem stereotypów i uprzedzeń oraz niebezpieczeństw wynikających z braku odpowiedniej edukacji wielokulturowej i międzykulturowej. At present, education seems to play a fundamental role in a European society, being perceived as a model of a community based on knowledge. Nevertheless, multicultural and intercultural education presents itsef as a challenge in a XXI century. Nowadays, when migration of various ethnic groups and nations is so ordinary, nurturing proper attitude about it, seems to be of great importance from the earliest stages of upbringing. It entails a respect of a tradition and culture of one’s own country as well as of other ethnic groups and nations. School as an institution of learning ought to ensure proper measures preventing discrimination. Intercultural education serves as a tool to nurture attitude of understanding and acceptance of a cultural differences. It also broadens perception of one’s own identity and a place in a society. Interactions with other nations can serve to promote an attitude of tolerance and dialogue. Multicultural education on the other hand, aims at creating the disposition of respect toward diversity in a local, national and international community. At the same time it presents cultural, ethnic, racial and linguistic differences. The work will include also the concept of stereotype and prejudice as well as dangers resulting from the absence of a proper multicultural and intercultural education.
- ItemPhysician–patient communicaton in healthcare facilities(Wydawnictwo KUL, 2016) Drop, Katarzyna; Drop, BartłomiejIt is very hard to clearly define the term of communication, because it relates to many notions and different fields of life. In this publication the authors tried to characterized it as a process of information changing between its participants – a sender and a receiver. Interpersonal communication is one of the specific forms of communication, in which doctor-patient communication is the most important in the field of medicine. Relation between mentioned participants is very crucial because the effects of the process of healing and getting better depends on how the doctor and the patient cooperate with each other. The best doctor seems to diagnose patient and prepare proper methods of treating as quick as possible. That type of person seems to be responsible for breaking the bad news to the patients, giving advice how to dose different medicines he/she prescribed, explaining the purpose of hospital admission and defining the adverse effects of specific medicines the patient has to take. The aim of this paper is to explain, define and describe the relation between doctor and patient in medical units. This is why the authors discussed such basic terms as: communication (scheme of communication), communication mistakes, barriers between doctor and patient, general rules about physician-patient relationships, patient rights, doctor-patient relationship. This publication is the first - theoretic part in which the authors precisely defined the terms mentioned above. The next part of this paper is the study, in which the results of survey will be shown. A group of Lublin medical units patients fill in the questionnaire and asked the questions about their observations of doctor-patient relationship. The next part will be the base to discuss and think how the mentioned relations should look like. „Komunikacja” to termin trudny do jednoznacznego zdefiniowania, ponieważ odnosi się do wielu pojęć i różnych dziedzin życia. W poniższej pracy została ona scharakteryzowana jako proces, w którym następuje wymiana informacji pomiędzy jej uczestnikami – nadawcą i odbiorcą. Szczególną jej formą jest komunikacja interpersonalna, wśród której niezwykle istotna jest komunikacja pacjent–lekarz. To właśnie od relacji pomiędzy wspomnianym stronami zależeć będzie, czy proces leczenia przebiegnie, sprawnie i skutecznie. Dobry lekarz to ten, który szybko i poprawnie zdiagnozuje pacjenta i ustali odpowiedni proces terapeutyczny, ale także ten, który w odpowiedni sposób będzie umiał przekazać pacjentowi złe informacje dotyczące jego stanu zdrowia, będzie umiał przekazać zalecenia dotyczące dawkowania leków czy też wytłumaczy z jakiego powodu pacjent został przyjęty na oddział do szpitala lub jakie mogą być skutki uboczne przyjmowania konkretnych medykamentów. Celem pracy jest próba wyjaśnienia i przedstawienia relacji pomiędzy pacjentami a lekarzami występującymi w placówkach ochrony zdrowia. W związku z tym, zostały w niej omówione podstawowe pojęcia takie jak: komunikacja (schemat komunikacji), błędy popełniane w komunikacji, bariery w komunikacji lekarz–pacjent, główne zasady relacji lekarz–pacjent, prawa pacjenta, relacja pacjent–lekarz. Przedstawiona praca jest częścią pierwszą – teoretyczną, omawiającą szczegółowo wymienione zagadnienia. W kolejnej części – doświadczalnej – zostaną przedstawione i omówione wyniki badań uzyskane na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród pacjentów lubelskich jednostek ochrony zdrowia, co będzie podstawą do dalszych rozważań na temat relacji między lekarzem a pacjentem.