Browsing by Author "Czyżewska, Urszula"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemMultum, non multa. Młodzi badacze w poszukiwaniu prawdy(Wydawnictwo KUL, 2012) Tabaszewski, Robert; Czyżewska, Urszula; Siewierski, Tomasz; Żołnierz, JoannaSpis treści: Wstęp 1. Po co nam dziś filozofia? Łukasz Cięgotura: Czy powinniśmy filozofować? Mądrościowy cel filozofii; Anna Dutkowska: Geralda M. Edelmana koncepcja umysłu na tle współczesnych badań etologii poznawczej; Daniel Haník: Odkaz Kantovej filozofii kultúry; Joanna Kiereś-Łach: Rola retoryki w kulturze języka; Anna Kazimierczak-Kucharska: Kształtowanie współczesnego człowieka przez pryzmat ćwiczeń duchowych filozofii starożytnej; Małgorzata Karolina Steć: Ontologiczna kategoria czasu u Jeana-Paula Sartre’a oraz jej wpływ na egzystencjalny model wyjaśniania zaburzeń depresyjnych. 2. Litwa, Polska, świat Czesława Miłosza. Magdalena Bauchrowicz: Czesław Miłosz wobec fenomenu amerykanizacji (w świetle Widzeń nad Zatoką San Francisco); Paulina Byzdra-Kusz: Zmitologizowana Łemkowszczyzna w twórczości Bohdana Ihora Antonycza; Anna Kołodziejska: Czesław Miłosz we Francji, Francja u Czesława Miłosza; Katarzyna Stukus: Wpływ polskiej kultury i tradycji na kształtowanie się tożsamości kulturowej Polaków na Wileńszczyźnie; Tomasz Siewierski: Juliusz Bardach (1914-2010): o lituanistycznej pasji uczonego; Ewelina Lilia Polańska: Wileńskimi śladami Czesława Miłosza; Hanna Kryńska: Trzy typy psalmiczności (Roman Brandstaetter, Anna Kamieńska, Czesław Miłosz). 3. Człowiek wobec wyzwań współczesnego społeczeństwa. Adam Trawiński: Polski uniwersytet wobec współczesnych wyzwań społecznych; Olha Pelekh: Przynależność wyznaniowa w społeczeństwie ukraińskim; Natalia Kopeć: Więź zagrożona? O potrzebie więzi społecznej i jej współczesnych zagrożeniach w przestrzeni miasta; Krzysztof Jurek: Problem kształtowania tożsamości w globalizującym się świecie - w świetle wybranych stanowisk; Katarzyna Lenart: Formy wsparcia społecznego osób, które weszły w konflikt z prawem - na przykładzie lubelskich programów wolontariackich; Ewelina Cur: Nowe trendy w zachowaniach konsumenckich - uwarunkowania oraz cechy charakterystyczne; Natalia Wielecka: Ruchy społeczne "konsensusu" - przykład Focolari; Iwona Miedzińska: "Prawo do śmierci" - eutanazja jako wyzwanie współczesnego świata; Aleksandra Krukowska: Wybrane psychopedagogiczne konsekwencje badań prenatalnych. 4. Uzdrowienie państwa - koncepcje zmian normatywnych. Aleksandra Kuczyńska: Ekstremizm i terroryzm w ustawodawstwie Federacji Rosyjskiej; Bogumiła Z. Lubera: System dozoru elektronicznego - ocena instytucji w świetle obowiązujących i projektowanych przepisów prawa; Dariusz P. Kała: Najnowsze projekty nowelizacji sądownictwa polubownego w kontekście niewydolności wymiaru sprawiedliwości; Marta Sawczuk: Wydanie decyzji administracyjnej z naruszeniem przepisów o właściwości; Marzena Andrzejewska: Nadzwyczajne środki zaskarżenia w obiektywie kodyfikatora; Paweł Sławicki: Problem eksmisji w kontekście wyroku Trybunału Konstytucyjnegoz dnia 4 listopada 2010 roku oraz nowelizacji z dnia 31 sierpnia 2011 roku; Robert K. Tabaszewski: Aplikanci jako uczestnicy profesjonalnego obrotu prawnego w Polsce. Wykaz źródeł i literatury. Abstracts
- ItemNauczanie języków obcych na potrzeby rynku pracy(Wydawnictwo KUL, 2015) Sowa, Magdalena; Mocarz-Kleindienst, Maria; Czyżewska, UrszulaPublikacja stanowi zbiór kilkunastu tekstów nt. nauczania języków obcych w kontekście potrzeb polskiego i międzynarodowego rynku pracy. Zostały one uporządkowane w pięć bloków tematycznych. W pierwszym pt. Polityka językowa i programy nauczania autorzy podjęli problematykę przestrzeni komunikacji publicznej w kontekście polskiej polityki językowej, jak również szereg zagadnień szczegółowych. Są nimi: cechy konstytuujące język specjalistyczny, badania nad dyskursami specjalistycznymi w obrębie konkretnych grup zawodowych, rola i miejsce specjalistycznych języków obcych w dydaktyce uniwersyteckiej, w szczególności w programach specjalizacji na kierunkach neofilologicznych. Autorzy zaakcentowali potrzebę stałej współpracy w tworzeniu programów studiów lingwistycznych ze światem biznesu. W kolejnym bloku pt. Kształcenie językowe a potrzeby rynku pracy wskazano na potrzebę uwzględnienia oczekiwań pracodawców wobec absolwentów studiów neofilologicznych. Na przykładzie kilku konkretnych kierunków studiów przeanalizowano relacje pomiędzy wymogami rynku pracy, proponowanymi treściami kształcenia neofilologicznego a oczekiwaniami studentów. Podkreślono jednocześnie potrzebę zastosowania nowoczesnych technologii w dydaktyce uniwersyteckiej. Rozwijający się niezwykle dynamicznie zglobalizowany i wielokulturowy rynek pracy implikuje potrzebę wprowadzania nowych rozwiązań w zakresie metod dydaktycznych. Tym zagadnieniom poświęcona została trzecia część publikacji Nowe tendencje w nauczaniu języków specjalistycznych. W proces efektywnego kształcenia w zakresie języków obcych (w tym specjalistycznych) wpisane jest zagadnienie ewaluacji, które pozwala zweryfikować wiedzę i umiejętności językowe. Tym aspektom poświęcona została kolejna część tomu Ewaluacja. Istotnym komponentem dydaktyki uniwersyteckiej na potrzeby rynku pracy jest kształcenie nauczycieli języków obcych, którzy po ukończeniu studiów dysponują wiedzą i kompetencjami w zakresie nauczania języka obcego specjalistycznego. Specyfika pracy nauczyciela języka specjalistycznego, wyzwania i potrzeby edukacyjne tej grupy zawodowej stały się obiektem refleksji naukowej w ostatniej części tomu Kształcenie nauczycieli.