Repository logo
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of ReKUL
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Czapla-Dziedzic, Klaudia"

Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
  • Item
    Edukacja psychoseksualna a poczucie punktualności zadań rozwojowych u osób z wrodzoną niepełnosprawnością ruchową
    (2022-10-13) Czapla-Dziedzic, Klaudia
    Celem projektu badawczego była weryfikacja roli zmiennych: wiedza o seksualności, poziom przystosowania oraz koncepcja własnej seksualności w pośredniczeniu związku otrzymanej edukacji psychoseksualnej z poczuciem punktualności zadań rozwojowych okresu wczesnej dorosłości przez młode osoby z wrodzoną niepełnosprawnością ruchową. Przebadano 160 osób w okresie wczesnej dorosłości: 83 z wrodzoną niepełnosprawnością ruchową i 77 sprawnych rówieśników. Wykorzystano narzędzia pomiaru: PPZŻ-WD (Brzezińska, Kaczan, 2010), KOEPs (czapla, Otrębski, 2019); WOS (Czapla, Otrębski, 2019); ABAS-3 (Otrębski, Domagała-Zyśk, Czusz, 2019); MSSCQ-pl (w polskim tłumaczeniu i adaptacji, Czapla, Otrębski 2019) oraz ankietę danych socjodemograficznych. Wykazano zróżnicowanie w zakresie analizowanych zmiennych między grupami. Osoby z grupy klinicznej uzyskiwały niższe wyniki w zakresie analizowanych zmiennych w porównaniu z osobami sprawnymi. Poza wyjątkami wykazano, jak zakładano, więcej związków w grupie klinicznej niż grupie osób sprawnych. Ujawniono pośredniczenie umiejętności kierowania sobą oraz poziomu wiedzy o seksualności w zakresie wiedzy stereotypowej między obecnością treści biologicznych w ramach otrzymanej edukacji psychoseksualnej, oraz edukacją w modelu całościowym (typ C) a poczuciem punktualności zadań rozwojowych w obszarze zakładania rodziny i budowania bliskich związków. Podobnie negatywna samoocena seksualna i nadmierne zaabsorbowanie seksem pośredniczą między wybranymi kategoriami otrzymanej edukacji psychoseksualnej a wynikiem ogólnym poziomu wiedzy o seksualności oraz poziomem wiedzy stereotypowej. Wyniki pozwalają na sformułowanie wskazówek dotyczących edukacji psychoseksualnej młodych niepełnosprawnych wkraczających w dorosłe życie.
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Dział Repozytorium i Pozycjonowania Wydawnictw
  • Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin

  • Telefon: (81) 454 53 36

  • E-mail: repozytorium@kul.pl

  • About ReKUL
  • Terms and conditions
  • About DSpace
  • Accessibility Statement
  • Help
  • Cookie settings
  • Repozytorium Instytucjonalne KUL
Logo Repozytorium Insytucjonalne KUL
Logo Repozytorium i Pozycjonowanie Wydawnictw KUL
http://kul.pl
Logo Wydawnictwo KUL
Czas KUL
Logo Biblioteka Uniwersytecka KUL