Repository logo
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of ReKUL
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Chodun, Agnieszka"

Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
  • Item
    Dylematy osób z autyzmem związane z wychowaniem moralnym. Studium z edukacji medialnej w świetle badań własnych
    (2020-06-16) Chodun, Agnieszka
    Przedmiotem badań były dylematy związane z wychowaniem moralnym, z jakimi osoby z ASD spotykają się w codziennym życiu. Praca miała za zadanie odpowiedzieć na pytanie w jakim stopniu osoby z autyzmem rozumieją sytuacje moralne, dobro i zło i jakie mają poczucie powinności moralnej oraz jak ją motywują w zakresie codziennych sytuacji społecznych, oraz czy i jeśli tak, to z jakimi dylematami moralnymi spotykają się w życiu. zastosowane środki dydaktyczne to tablice, 18 tablic do badań pilotażowych i 64 tablice do badań właściwych, opracowane za pomocą symboli PCS w programie "Boardmaker with Speaking Dynamically Pro" wersja 6 z 2007 r. Dotyczyły 6 obszarów z zadaniami katechezy, opracowanymi zgodnie z okresami rozwoju moralnego L. Kohlbergera. Za podstawową metodę badań przyjęto metodę" geneza - wykład - ocena", metody pomocnicze to: analiza ilościowa i jakościowa wyników badań, metoda porównawcza oraz sondażu diagnostycznego na próbie ważonej, wybranej świadomie. Rozprawę podzielono na cztery rozdziały. W pierwszym opracowano zagadnienie całościowego zaburzenia rozwoju, jakim jest autyzm, przedstawiono definicje i dostępne na ten temat wyniki badań. Następnie opracowano rys historyczny diagnozowania, przybliżono najnowsze kryteria oraz hipotetyczne etiologie zaburzenia. W dalszej części scharakteryzowano zaburzenia widoczne w codziennym funkcjonowaniu osób z autyzmem. Rozdział drugi to rozważania moralności, ocen, norm, wartości i poczucia powinności moralnej oraz dylematów moralnych. Przybliżono również teorie rozwoju moralnego, w tym teorię L. Kohlbergerea, na podstawie której oceniano poziom rozwoju moralnego osób z autyzmem. Trzeci rozdział obejmuje analizę wyników przeprowadzonych badań pilotażowych i zasadniczych oraz ocenę zastosowania komunikacji alternatywnej i wspomagającej osoby z autyzmem. Rozdział czwarty to wnioski i postulaty opracowane na podstawie badań. Wskazują one na dylematy moralne, z którymi spotykają się na co dzień osoby z autyzmem, oraz pokazują możliwości ich rozwiązania, np. przykładowe tablic do komunikacji religijno-moralnej. Wyniki badań oraz postulaty zawarte w rozprawie mogą posłużyć do kontynuacji badań nad rozwojem moralnym osób z autyzmem w związku z trudnościami związanymi i wynikającymi z zaburzenia, Wszystko to wpłynie na lepsze poznanie zaburzenia, jakim jest autyzm, ale i na konkretną pomoc, rozwój oraz pełniejszy udział osób z ASD " w neurotypowym świecie".
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Dział Repozytorium i Pozycjonowania Wydawnictw
  • Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin

  • Telefon: (81) 454 53 36

  • E-mail: repozytorium@kul.pl

  • About ReKUL
  • Terms and conditions
  • About DSpace
  • Accessibility Statement
  • Help
  • Cookie settings
  • Repozytorium Instytucjonalne KUL
Logo Repozytorium Insytucjonalne KUL
Logo Repozytorium i Pozycjonowanie Wydawnictw KUL
http://kul.pl
Logo Wydawnictwo KUL
Czas KUL
Logo Biblioteka Uniwersytecka KUL