Browsing by Author "Byra, Stanisława"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemMultidimensional assessment of student teachers’ self-esteem, attitudes towards persons with disabilities and school inclusion(Taylor & Francis, 2021) Domagała-Zyśk, Ewa; Byra, StanisławaThis research aims to investigate the relationship between the self-esteem of student teachers, their attitudes towards inclusive education for children with disabilities, and the mediating factor of their attitudes towards people with disabilities. The study involved 562 student teachers from Poland. Significant correlations were found between the student teachers’ attitudes towards inclusion, self-esteem and attitudes towards people with disabilities. Higher self-esteem was associated with more positive attitudes, manifested as thoughts about people with disabilities, emotions felt towards them, and behaviours directed at them. The results show that the correlation between self-esteem and negative attitudes towards inclusion is mediated by negative attitudes towards persons with disabilities. These results correspond to findings pointing to the importance of self-esteem as a psychological resource that affects one’s interpretation of difficulties, life situations, and other people. The correlations of these three complex variables form a basis for a model of how to educate student teachers on inclusion.
- ItemWielowymiarowa Skala Postaw Wobec Osób z Niepełnosprawnościami - sprawdzenie właściwości psychometrycznych polskiej wersji(Wydawnictwo Naukowe Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, 2022) Domagała-Zyśk, Ewa; Byra, StanisławaPostawy wobec osób z niepełnosprawnościami są zjawiskiem dynamicznym, zależnym od szeregu czynników prawnych, społecznych i indywidualnych. W ostatnich latach kształtowane są one w Polsce głównie przez zmiany legislacyjne związane z przyjęciem Konwencji o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami i wynikających z niej innych przepisów krajowych, wprowadzaniu modelu edukacji włączającej oraz przemianom społecznym, dzięki którym różnorodność w aspekcie zdrowia i posiadanych (niepełno)sprawności rozumiana jest jako powszechne doświadczenie, a nie powód do izolacji i odrzucenia. Nowy paradygmat postrzegania niepełnosprawności wymaga zastosowania nowych metod badania współczesnych zjawisk, w tym postaw wobec osób z niepełnosprawnościami. Celem niniejszego tekstu jest przedstawienie procesu adaptacji do warunków polskich i sprawdzonych właściwości psychometrycznych. Wielowymiarowej Skali Postaw Wobec Osób z Niepełnosprawnościami autorstwa L. Findler, N. Vilchinsky oraz S. Werner (2007). MAS-POL posiada satysfakcjonujące wskaźniki rzetelności, zarówno dla wersji skierowanej wobec osób z niepełnosprawnością w ogóle, jak i wobec osób z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną i sensoryczną. Pozyskane za pomocą tego narzędzia dane mogą poszerzyć dotychczasowe analizy postaw wobec osób z niepełnosprawnością, bazując na bardziej rozbudowanej i złożonej strukturze tego zjawiska. Obejmuje odrębne wersje do mierzenia postaw względem osób doświadczających różnych, ale najbardziej reprezentatywnych rodzajów niepełnosprawności. Analiza właściwości narzędzia wskazuje, że może być ono użytecznym narzędziem we współczesnych badaniach w obszarze niepełnosprawności.