Browsing by Author "Braun, Katarzyna"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemW kręgu integralnego wychowania. Refleksja teologiczno-pedagogiczna(Werset, 2017) Opiela, Maria Loyola; Braun, KatarzynaIntegralna wizja człowieka, jako osoby i społeczeństwa, jako wspólnoty oraz stałość zasad to najbardziej charakterystyczne cechy pedagogiki katolickiej. Dlatego potrzeba interdyscyplinarnych refleksji teologicznej i pedagogicznej wychodzących z podstaw filozoficznych pozwalających przyjąć adekwatną antropologię oraz psychologicznych, by właściwie wspomagać integralny rozwój i wychowania osoby. Celem publikacji jest zatem ukazanie tej szerokiej perspektywy integralnego wychowania w różnych środowiskach funkcjonowania człowieka ze wskazaniem najpierw ogólnych jego podstaw i celu, jakim jest integralny rozwój osoby, by podkreślić konieczność i wartość harmonijnego ujęcia wymiaru teologicznego i pedagogicznego. Wskazując na bogactwo wartości, treści oraz konkretnych działań wspierających integralny rozwój osoby w wychowaniu, nie pominięto także zagrożeń i uwarunkowań niesprzyjających realizacji jego celów. W kontekście istotnych elementów procesu wychowania i jego wielorakich uwarunkowań przedstawiono przykłady realizacji działań edukacyjnych, duszpasterskich uwzględniając aspekt historyczny, badawczy, formacyjny, praktyczny.
- ItemWychowawcze znaczenie wolontariatu w perspektywie teorii i praktyki pedagogicznej(2013) Jeziorański, Marek; Braun, KatarzynaWolontariat jest zjawiskiem społecznym, które w ostatnich latach bardzo szybko się rozwija. Szczególnie ważną grupą wiekową są tu ludzie młodzi. To właśnie wśród nich ruch ten znajduje najwięcej zwolenników. Ten etap w rozwoju człowieka jest szczególnie interesujący dla pedagogów, zwłaszcza ze względu na stale rosnące znaczenie grup społecznych (rówieśniczych) dla młodego człowieka. Artykuł poszukuje punktów zbieżnych w mniej lub bardziej zorganizowanym i ustrukturalizowanym ruchu społecznym z jednej strony, a badaniami pedagogicznymi z drugiej. Studia wychodzą od dwóch źródeł - analizy wybranych teorii pedagogicznych, ukazujących rozwój osobowy człowieka w kontekście społecznym, oraz analizy praktyki pedagogicznej i pedagogicznych badań empirycznych nad wolontariatem. Oznacza to, że są to dwie, w pewnym sensie niezależne, drogi, z których pierwszą można określić jako dedukcyjną, a drugą - jako indukcyjną.