Browsing by Author "Bednarczyk, Anna"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemWsparcie społeczne i dobrostan w chorobie Hashimoto u kobiet w okresie dorosłości(Wydawnictwo UMCS, 2021) Kulik, Agnieszka; Banakiewicz, Agata; Bednarczyk, AnnaChoroba Hashimoto należy do chorób autoimmunologicznych, których etiologia i przebieg nie są w pełni znane. Częściej dotyka kobiet. Oprócz cech charakterystycznych dla chorób endokrynnych o znanej etiologii pojawia się u pacjentów niepewność wynikająca z niejasności czynników związanych z rozpoznaniem i leczeniem choroby Hashimoto. Doświadczenie choroby obniża poczucie dobrostanu. W chorobach, zwłaszcza psychosomatycznych, w sytuacji nasilonego lęku szczególną rolę odgrywa obecność innych ważnych osób, tworzących sieć wsparcia. Założono, że podobnie jak w przypadku innych chorób przewlekłych istnieje zależność między rodzajem i siecią wsparcia a dobrostanem. Zbadano 120 kobiet, po 60 w grupie klinicznej i kontrolnej. W grupie klinicznej średnia wieku M = 32,17, a odchylenie standardowe SD = 7,81. W grupie kontrolnej średnia wieku M = 33,23, a odchylenie standardowe SD = 8,35. Wykorzystano następujące narzędzia: Skalę Wsparcia Społecznego Kmiecik-Baran, Kwestionariusz Szczęścia w adaptacji Kaczmarka, Stańko-Kaczmarek i Dombrowskiego, autorską ankietę personalną. Nie wykazano statystycznie istotnej różnicy między grupą osób chorujących i zdrowych ze względu na rodzaj otrzymywanego wsparcia. Wykazano natomiast statystycznie istotne różnice dotyczące sieci wsparcia. W grupie klinicznej wystąpiła zależność między rodzajami wsparcia i niektórymi sieciami wsparcia, np. emocjonalnym, wartościującym, informacyjnym, instrumentalnym, rodziną, przyjaciółmi, służbą zdrowia a dobrostanem.
- ItemWładza i wychowanie w wybranych koncepcjach pedagogicznych(2019-11-28) Bednarczyk, AnnaRozprawa doktorska zatytułowana: "Władza i wychowanie wwybranych koncepcjach pedagogicznych", dotyczy fundamentalnych zjawisk w życiu społecznym: wychowania i władzy. Zjawiska te występują powszechnie, dlatego są ważne dla badaczy rzeczywistości społecznej. Intensywność tytułowych kategorii uzasadnia potrzebę działania wychowawczego, niezbędnego w procesie wspierania rozwoju człowieka. Koncepcja wybranych pedagogik: pedagogiki serca, pedagogiki krytycznej i pedagogiki personalistycznej, inaczej interpretują zjawisko wychowania, a także odmiennie ukazują rolę i potrzebę sprawowania władzy w wychowaniu. Autorka koncepcji pedagogiki serca oraz reprezentanci pedagogiki krytycznej przedstawiają władzę w sposób kontrowersyjny, nie dostrzegając w niej konstruktywnego wymiaru. Pedagigika personalistyczna natomiast ujmuje władzę w sposób realistyczny, akcentując jej wychowawcze znaczenie w procesie wychowania. W oparciu o analizy opracowań na temat tytułowych zjawisk: wychowania i władzy, wyprowadzono możliwe implikacje wychowawcze, wynikające z odczytanych w wybranych koncepcjach pedagogicznych wypracowano dla praktyki wychowania teoretyczny model ujmujący prawdę o władzy rozprawie, że używanie władzy jest niezbędne w procesie wychowania ze względu na aktualne i przyszłe dobro rozwojowe wychowanka.