Browsing by Author "Żmuda, Agnieszka"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemPsychospołeczne uwarunkowania potrzeby poznania u osób o wysokich osiągnięciach edukacyjnych(2020-02-24) Żmuda, AgnieszkaCelem pracy było ustalenie uwarunkowań potrzeby poznania (wśród temperamentu inteligencji emocjonalnej oraz retrospektywnie spostrzeganych postaw rodzicielskich) oraz opisanie jej specyfiki w wymiarze behawioralnym, emocjonalnym, metapoznawczym oraz temporalnym u osób z wysokimi osiągnięciami edukacyjnymi. Próbę stanowili stypenduściMinistra Nauki szkolnictwa Wyższego oraz grupa porównawcza, łącznie 207 studentów i doktorantów różnych kierunków studiów. Do zbadania poszczególnych zmiennych użyto kwestionariuszy. Wyniki badań w grupie stypendystów dowiodły istnienia relacji między aktywnością, wytrzymałością oraz reaktywnością emocjonalną; wynikiem ogólnym inteligencji emocjonalnej oraz wszystkimi jej wymiarami oraz braku korelacji ze spostrzeganymi postawami rodzicielskimi. Analizy ujawniły najsilniejsze predykatory potrzeby poznania: aktywność, ogólny poziom IE spostrzeganą niekonsekwencję ze strony matki. Wykazano, że osoby z wysokimi osiągnięciami osiągają wyższe wyniki w zakresie potrzeby poznania niż osoby z grupy porównawczej. Otrzymane wyniki potwierdzają większość ustaleń teoretycznych dotyczących funkcjonowania osób z dużą potrzebą poznania.