Medical metaphors in Augustine’ s letters
Loading...
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo KUL
Abstract
Augustin in his correspondence many times uses the metaphor based on medicine and hygiene
– deeply rooted in biblical, patristic and philosophical tradition of his times. Directly
or indirectly he refers mainly to two ideas: Christ as Medical Doctor and St. Paul’s doctrine
of the Church as the Body of Christ. Christians are members of the Church. Their
personal sins, spiritual flaws, foreign doctrines and heresies they are attracted to, schisms
they join such as Judaism, Priscilianism, Manicheism, Donatism, paganism, pride and
discord among communities are all presented metaphorically as illnesses. Augustine uses
the images of blindness, cancer, gangrene, madness, lethargy, dementia and injury. The
Author as the Shepherd of the Church offers various devices and ways to fight the vices,
using medical terms in a didactic context. In this way, medicine becomes the representation
of the Church’s discipline, ethics and spirituality.
Augustyn w swojej korespondencji wielokrotnie posługuje się mocno osadzoną w tradycji biblijnej, patrystycznej i filozoficznej swoich czasów metaforyką opartą na medycynie i higienie. Wprost lub pośrednio odwołuje się przede wszystkim do dwóch idei: Chrystusa jako lekarza oraz Pawłowej doktryny o Kościele jako ciele Chrystusa. Chrześcijanie są członkami Kościoła. Ich osobiste grzechy, duchowe braki, jak również obce doktryny i herezje, którym ulegają, oraz schizmy, do których przystępują, takie jak: judaizm, pryscylianizm, manicheizm, donatyzm, pogaństwo, pycha i niezgoda pomiędzy wspólnotami, w tym kluczu metaforycznym są przedstawiane jako choroby. Augustyn najczęściej posługuje się obrazami ślepoty, nowotworu, gangreny, obłąkania, ospałości, otępienia i poranienia. Nasz autor jako pasterz Kościoła w swoich wypowiedziach podaje również różne narzędzia i sposoby walki z nimi, które także opisuje w kategoriach medycznych, często powiązanych z motywami pedagogicznymi. W ten sposób medycyna staje się obrazem dyscypliny kościelnej, etyki i duchowości.
Augustyn w swojej korespondencji wielokrotnie posługuje się mocno osadzoną w tradycji biblijnej, patrystycznej i filozoficznej swoich czasów metaforyką opartą na medycynie i higienie. Wprost lub pośrednio odwołuje się przede wszystkim do dwóch idei: Chrystusa jako lekarza oraz Pawłowej doktryny o Kościele jako ciele Chrystusa. Chrześcijanie są członkami Kościoła. Ich osobiste grzechy, duchowe braki, jak również obce doktryny i herezje, którym ulegają, oraz schizmy, do których przystępują, takie jak: judaizm, pryscylianizm, manicheizm, donatyzm, pogaństwo, pycha i niezgoda pomiędzy wspólnotami, w tym kluczu metaforycznym są przedstawiane jako choroby. Augustyn najczęściej posługuje się obrazami ślepoty, nowotworu, gangreny, obłąkania, ospałości, otępienia i poranienia. Nasz autor jako pasterz Kościoła w swoich wypowiedziach podaje również różne narzędzia i sposoby walki z nimi, które także opisuje w kategoriach medycznych, często powiązanych z motywami pedagogicznymi. W ten sposób medycyna staje się obrazem dyscypliny kościelnej, etyki i duchowości.
Description
Keywords
medyczne metafory, św. Augustyn z Hippony, zdrowie, medical metaphors, Saint Augustine of Hippo, health
Citation
"Vox Patrum" 71 (2019), s. 373-388