Działalność naukowo-dydaktyczna Hubertusa Halbfasa

Loading...
Thumbnail Image
Date
2014
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Abstract
Hubertus Halbfas jest znanym pedagogiem religii nie tylko w Niemczech. Polska katechetyka zna tylko częściowo jego działalność naukowo-dydaktyczną. Ten artykuł zawiera pierwszy w języku polskim pełny życiorys naukowy autora oraz kompletne zestawienie jego publikacji. Wprowadza w kontekst rozwoju katechetyki/pedagogiki religii w Niemczech oraz wskazuje na wybrane kierunki twórczości Halbfasa. Myśl Halbfasa, że każdy człowiek nosi w sobie pragnienie „przekraczania siebie” i doświadczania wciąż nowych wymiarów własnego życia, jest ciągłym wyzwaniem do opracowywania nowych programów nauki religii. Jego koncepcja dydaktycznosymboliczna próbuje przywrócić dydaktyce szkolnej utraconą zdolność narratywną doświadczenia religijnego i chociaż zawiera wiele elementów kontrowersyjnych - jest wyzwaniem dla współczesnych pedagogów religii i katechetyków każdego obszaru kulturowego.
Hubertus Halbfas is an educationalist of religion, well-known not only in Germany. Polish catechetics only partly knows his research-didactic work. The article contains the first description of his life as a scientist and a complete list of his publications in the Polish language. It introduces the reader into the context of the development of catechetics/pedagogy of religion in Germany, and it indicates selected trends in Halbfas’s work. Halbfas’s thought that every human being has an inner desire to “transcend himself/herself" and to experience ever new dimensions of his/her life, is a constant challenge to work out new programs of religious education. His didactic-symbolic conception tries to restore the lost narrative ability of religious experience to scholarly didactics, and although it contains many controversial elements, it is a challenge for modern educationists of religion and catechists in every cultural area.
Description
ORCID: 0000-0003-3076-6878
Keywords
Hubertus Halbfas, nauczanie religii w szkole, dydaktyka symboli, język religijny, religious education at school, didactics of symbols, religious language
Citation
"Roczniki Teologiczne", 2014, T. 61, nr 11, s. 57-73
ISBN