Kmita, Urszula2025-06-132025-06-132025Kmita U., Jak przebiega i jak wspierać rozwój poznawczy dzieci w wieku szkolnym? [w:] Personalistyczne integralne wychowanie dzieci w wieku szkolnym, red. E. Domagała-Zyśk, Lublin 2025, s. 83-98.978-83-8288-194-3https://hdl.handle.net/20.500.12153/8710Artykuł przedstawia kompleksową analizę rozwoju poznawczego dzieci w wieku 6-12 lat, okresie kluczowym dla kształtowania się fundamentalnych umiejętności poznawczych. W tym czasie następuje znacząca zmiana jakościowa w sposobie myślenia dziecka – przejście do stadium operacji konkretnych według teorii Piageta. Tekst szczegółowo omawia rozwój funkcji wykonawczych, związany ze wzrostem liczby połączeń synaptycznych i rozwojem kory przedczołowej, co przekłada się na zdolności planowania, podejmowania decyzji i kontroli impulsów. Szczególną uwagę poświęcono roli uwagi w procesie uczenia się oraz znaczeniu aktywnego zaangażowania w przyswajanie wiedzy. Autorka podkreśla wagę informacji zwrotnej w procesie uczenia się, zwłaszcza w kontekście popełnianych błędów oraz znaczenie konsolidacji wiedzy, w tym rolę snu w procesie uczenia się. W artykule przedstawiono praktyczne wskazówki dla rodziców i nauczycieli dotyczące wspierania rozwoju poznawczego dzieci, z naciskiem na znaczenie doświadczeń własnych dziecka i odpowiedniego ukierunkowania jego naturalnej ciekawości. Tekst łączy najnowsze odkrycia neuronauki z klasycznymi teoriami rozwojowymi, prezentując całościowe podejście do zrozumienia procesów poznawczych w tym okresie rozwojowym.plCC0 1.0 Universalhttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/rozwój poznawczyokres wczesnoszkolnyfunkcje wykonawczestadium operacji konkretnychuwagakonsolidacja wiedzyaktywne zaangażowanieinformacja zwrotnarozwój mózguprocesy uczenia sięJak przebiega i jak wspierać rozwój poznawczy dzieci w wieku szkolnym?info:eu-repo/semantics/bookPart10.31743/kul.9788382881943