Opiela, Maria Loyola2020-09-212020-09-212017"Zeszyty Naukowe SWPR – Seria Pedagogiczna" 2016, nr 8, z.15, s. 13-34.978-83-61140-71-92082-2944http://hdl.handle.net/20.500.12153/1342ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0077-8985 - s. dr. hab. Maria Opiela, prof. KULZarówno dla pedagogów praktycznie, jak i teoretycznie zorientowanych bardzo ważne jest rozumienie istoty wychowania. Praktyka pedagogiczna stanowiła dla Bojanowskiego podłoże do weryfikacji poznanych teorii i koncepcji wychowania, a na tej podstawie budowanie takiej teorii, która otwarta na integralny rozwój i wychowanie dziecka. Rozpatrywał je w perspektywie całego życia osoby, odnosząc się do podstaw antropologicznych, społeczno-kulturowych uwarunkowań i założeń wyrosłych z polskiej tradycji. Takie podejście pozostaje inspirujące do dalszych przemyśleń i pomocne dla twórczego wykorzystania dorobku poprzednich pokoleń w doskonaleniu wczesnej edukacji we współczesnych warunkach.Both for the educationalists practically and theoretically oriented it is very important understanding the essence of upbringing. Pedagogical practice accounted for the Bojanowski substrate to verify of known of theories and concepts upbringing and on this basis building a of such a theory, which is open on the integral development and upbringing of the child. Dealt it in the perspective of the entire life of the person, referring to the anthropological, social and cultural conditions and assumptions those raised from Polish tradition. Such an approach remains a inspiring for explore further and helpful to the creative use of the acquis of previous generations in improving of early education in contemporary conditions.plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polskahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/wychowanieteoria pedagogicznahistoria wychowaniapedagogika przedszkolnapraktyka pedagogicznapedagogical theoryupbringingpreschool pedagogypedagogical practicehistory of upbringingAspekty teorii i praktyki wychowania dziecka przedszkolnego – wczoraj i dziśAspects of the theory and practice of raising a child of preschool - yesterday and todayinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://www.collegiumverum.pl/files/zeszyty/ZP-nr-8-srodki-1-do-152.pdf