Łarionow, Dominika2024-05-132024-05-132018"Zeszyty Naukowe KUL", 2018, T. 61, nr 1, s. 265-2822543-97150044-4405https://hdl.handle.net/20.500.12153/6899Artykuł pokazuje na przykładzie historii obecności kulturowej ciał zmarłych dwóch wieszczów narodowych: Stanisława Wyspiańskiego i Adama Mickiewicza historię rozwoju prasowego dyskursu wokół śmierci. W wypadku Wyspiańskiego: odejście poety i pogrzeb stały się samodzielnymi faktami medialnymi, które po stu latach doczekały się osobnej wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie. Przywołany w niniejszym kontekście Mickiewicz stał się pierwszym polskim wieszczem, którego zdjęcie zwłok weszło do obiegu powszechnego. Obecna kultura dokonała marginalizacji zagadnień funeralnych. Tekst prowokuje do postawienia pytania: czy taka droga jest słuszna? The article shows on the example of the history of the cultural presence of dead bodies of two national poets: Stanisław Wyspiański and Adam Mickiewicz – the story of the development of the press debate around death. In Wyspiański’s case: the departure of the poet, the funeral became a stand-alone media event in Cracow. Mentioned in this context, Miciewicz became the first Polish national bard, who photographed a corpse entered the general circulation. The author shows that in the modern world the presence of death in the media is limited to press releases. Current culture has marginalized death. The text provokes the question whether such a way is right?plUstawowy zakres dozwolonego użytkuStanisław WyspiańskiAdam Mickiewiczfotografia mortualnaprasa przełomu XIX i XX wiekuphotography of death bodypress in XIX and XX centuryKontekst medialny fotografii mortualnej na przykładzie zdjęć pośmiertnych Stanisława Wyspiańskiego i Adama MickiewiczaThe media context of photography of the death body on the example of post-mortem images of Stanisław Wyspiański and Adam Mickiewiczinfo:eu-repo/semantics/article10.31743/zn.2018.61.1.265-282