Krasnodębski, Mikołaj2024-05-142024-05-142017"Zeszyty Naukowe KUL", 2017, T. 60, nr 4, s. 109-1232543-97150044-4405https://hdl.handle.net/20.500.12153/6932Edmund Bojanowski – twórca Ochronek i założyciel Zgromadzenia Zakonnego Sióstr Służebniczek nie pozostawił po sobie żadnego filozoficznego dzieła. Pomimo to ten pedagog i społecznik w oparciu o filozofię antyczną i neoscholastyczną sformułował własną życiową „filozofię czynu”, która nie tylko w perspektywie XIX wieku jest inspirująca i aktualna. W niniejszym artykule podjęto próbę wskazania na filozoficzne podstawy, na których E. Bojanowski sformułował swoją koncepcję edukacji. Edmund Bojanowski – the founder of Orphanages and The Congregation of Sisters Servants of the Immaculate Conception of the Blessed Virgin Mary didn’t leave any philosophical works behind. In spite of this as a teacher and community worker he created his own philosophy of act based on the classical and neoscholastic philosophy. It was very original and inspiring in the context of the nineteenth-century philosophy and is still relevant. In this paper the philosophical fundaments on which Edmund Bojanowski built his concept of education have been shown.plUstawowy zakres dozwolonego użytkuEdmund Bojanowskifilozofia XIX w.filozofia klasycznapersonalizmpedagogika integralnanineteenth-century philosophyclassical philosophypersonalismintegral pedagogyFilozofia edukacji Edmunda Bojanowskiego w perspektywie XIX-wiecznej filozofii polskiej oraz filozofii klasycznePhilosophy of education of Edmund Bojanowski in the context of the nineteenth-century Polish philosophy and classical philosophyinfo:eu-repo/semantics/article10.31743/zn.2017.60.4.109-123