Marchlewska, PaulinaAntończuk-Grab, UrszulaSzudra-Barszcz, Anna2025-06-132025-06-132025Marchlewska P., Antończuk-Grab U., Szudra-Barszcz A., Jak przebiega i jak wspierać rozwój społeczny dzieci w wieku szkolnym? [w:] Personalistyczne integralne wychowanie dzieci w wieku szkolnym, red. E. Domagała-Zyśk, Lublin 2025, s. 117-145.978-83-8288-194-3https://hdl.handle.net/20.500.12153/8712Artykuł podejmuje problematykę rozwoju społecznego dzieci w wieku szkolnym oraz sposobów jego wspierania. Autorki przedstawiają teoretyczne podstawy rozwoju kompetencji społecznych, podkreślając ich kluczową rolę w integralnym rozwoju osoby. Szczególną uwagę poświęcono dwóm okresom rozwojowym: przejściu z edukacji przedszkolnej do wczesnoszkolnej (6-9 lat) oraz wczesnej fazie dojrzewania (10-12 lat). W tekście omówiono predykatory rozwoju kompetencji społecznych, wskazując na fundamentalną rolę rodziny jako pierwszego środowiska kształtowania relacji międzyosobowych. Następnie przedstawiono konkretne strategie i ćwiczenia wspierające rozwój kluczowych umiejętności społecznych, takich jak: skuteczna komunikacja, stosowanie się do poleceń, czekanie na swoją kolej czy włączanie się do zabawy grupowej. W przypadku starszych dzieci skupiono się na technikach radzenia sobie z lękiem i złością oraz strategiach angażowania się w działania prospołeczne. Autorki podkreślają, że proponowane ćwiczenia powinny być traktowane jako inspiracja do samodzielnego poszukiwania rozwiązań dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka. Zwracają również uwagę na konieczność właściwego rozumienia relacji międzyosobowych i ich miejsca w rozwoju człowieka, przestrzegając przed deformacjami w postaci indywidualizmu i kolektywizmu.plCC0 1.0 Universalhttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/kompetencje społecznerozwój społecznyedukacja wczesnoszkolnawczesna adolescencjarelacje międzyosobowestrategie wychowawczeumiejętności społecznewsparcie rozwojuJak przebiega i jak wspierać rozwój społeczny dzieci w wieku szkolnym?info:eu-repo/semantics/bookPart10.31743/kul.9788382881943