Kornas-Biela, DorotaLendzion, Anna2025-06-132025-06-132025Kornas-Biela D., Lendzion A., Rozwój moralny dzieci w wieku szkolnym – jak przebiega i jak go wspierać? [w:] Personalistyczne integralne wychowanie dzieci w wieku szkolnym, red. E. Domagała-Zyśk, Lublin 2025, s. 147-177.978-83-8288-194-3https://hdl.handle.net/20.500.12153/8716Celem artykułu była analiza kluczowych zagadnień odnoszących się do rozwoju moralnego dzieci w wieku 6-12 lat. Dotyczyła ona procesu rozwoju moralnego ze szczególnym uwzględnieniem młodszego i średniego wieku szkolnego w świetle teorii Jeana Piageta i Lawrence`a Kohlberga. Następnie została przedstawiona kwestia kształtowania sumienia na gruncie personalizmu etycznego i metafizycznego z uwzględnieniem personalizmu chrześcijańskiego. Dokonano porównania celów wychowania moralnego wyprowadzonych z koncepcji wychowania opartych na założeniach filozofii neotomistycznej według Jarosława Horowskiego z cechami normy moralności w personalizmie etycznym. Zagadnienie kształtowania charakteru dzieci w późnym dzieciństwie w wychowaniu rodzinnym i szkolnym zostało uzupełnione postulatami, jak wspierać rozwój moralnie dobrego postępowania i stałego działania u dzieci na tym etapie rozwoju. Ostatni problem podjęty w artykule łączy się z inteligencją moralną, charakteryzowaną przez Douga Lennicka, Freda Kiela i Michele Borbę. Inteligencję moralną można traktować jako kierunek rozwoju moralnego dzieci, nastolatków i dorosłych. Jest ona skoncentrowana na wartościach i normach moralnych. Ściśle łączy się z mądrością życiową, dojrzałym sumieniem, „dobrym charakterem” i prawym postępowaniem.plCC0 1.0 Universalhttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/rozumowanie moralneinternalizacja norm moralnychcharakter moralnyinteligencja moralnamoralnie dobre postępowanieRozwój moralny dzieci w wieku szkolnym – jak przebiega i jak go wspierać?info:eu-repo/semantics/bookPart10.31743/kul.9788382881943