Drozdowski, Rafał2024-04-222024-04-222023"Roczniki Nauk Społecznych", 2023, Vol. 51, nr 1, s. 69-802544-58120137-4176https://hdl.handle.net/20.500.12153/6535The first part of the paper is a synthetic presentation of the most important assumptions of the sociology of non-knowledge. The sociology of non-knowledge is presented both as a scientific project that aims to track the social determinants of non-knowledge and as a scientific project that aims to understand the social need for non-knowledge and the functions that non-knowledge performs in society. The second part of the paper is an attempt to indicate the most important research tasks facing the sociology of non-knowledge today. Pierwsza część artykułu jest syntetyczną prezentacją najważniejszych założeń socjologii nie-wiedzy. Socjologia niewiedzy jest w niej zaprezentowana zarówno jako projekt naukowy, który ma tropić społeczne uwarunkowania niewiedzy, jak i jako projekt naukowy, który ma starać się zrozumieć społeczną potrzebę niewiedzy i funkcje, jakie niewiedza pełni w społeczeństwie. Druga część artykułu jest próbą wskazania najważniejszych zadań badawczych stojących dzisiaj przed socjologią niewiedzy.plAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/sociology of non-knowledgesociology of ignoranceright to non-knowledgeknowledge societyeducationsocjologia niewiedzysocjologia ignorancjiprawo do niewiedzyspołeczeństwo wiedzyedukacjaWhy Do We Need the Sociology of (Non)Knowledge?Dlaczego potrzebujemy socjologii (nie)wiedzy?info:eu-repo/semantics/article10.18290/rns2023.0008