Szubertowska, Elżbieta2023-03-092023-03-092022"Roczniki Pedagogiczne", 2022, Vol. 14(50), nr 1, s. 141-1542080-850Xhttp://hdl.handle.net/20.500.12153/4682Obecna sytuacja kultury muzycznej społeczeństwa polskiego wymaga skutecznej edukacji dzieci i młodzieży, prowadzonej przez dobrze wykształconych nauczycieli. Jednak od wielu lat kandydaci na te kierunki studiów wykazują niski poziom wyjściowy swoich umiejętności i zainteresowań muzycznych. Nadrobienie tych braków w czasie studiów wymaga odważnych działań kadry pedagogicznej uczelni i podjęcia wzmożonych wysiłków na rzecz budowania wysokiej kultury muzycznej przyszłych nauczycieli. Oczekiwaną skuteczność działań nauczyciela w procesie wychowania muzycznego gwarantuje właściwa relacja między nauczycielem a uczniem oraz wyraźna w tych kontaktach identyfikacja nauczyciela z przekazywanymi wartościami.The present situation of the musical culture of Polish society requires effective education of children and adolescents provided by well-educated teachers. However, for many years, candidates for these fields of study have shown a low initial level of their musical skills and interests. Making up for these shortcomings when studying requires courageous actions by the university’s teaching staff and intensified efforts to build a high musical culture of future teachers. The high effectiveness of the teacher’s actions in the process of music education is guaranteed by the appropriate relationship between the teacher and the student, as well as the teacher’s clear identification with the values conveyed in these contacts.plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/wartości wychowawcze muzykiproblemy percepcji muzyki uczniówformy aktywności muzycznejnauczyciel muzyki w szkolnictwie powszechnymeducational values of musicproblems of students’ musical perceptionforms of musical activitymusic teacher in general educationNauczyciel jako kreator wartości w wychowaniu muzycznymA Teacher as a Creator of Values in Music Educationinfo:eu-repo/semantics/article10.18290/rped22141.9