Spór o edukację seksualną w Polsce w latach 2013-2015. Studium z edukacji medialnej w świetle wybranych polskich tygodników opiniotwórczych

Loading...
Thumbnail Image
Date
2019-09-19
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
W dysertacji podjęty został problem medialnego obrazu sporu o edkuację seksualną z lat 2013-2015 ("Niedziela", "Gość Niedzielny", "Newsweek", "Polityka"). W pracy (rozdz. 1) rozważono kwestię przedmiotu (z poziomami organizacyjnymi wychowawczym i aksjologicznym) i kontekstu sporu. W poszukiwaniu jego istoty przeanalizowano realizowany dotychczas w polskiej szkole na zajęciach z wychowania do życia w rodzinie program "Wędrując ku dorosłości" oraz dokument "Standardy edukacji seksualnej w Europie" firmowany przez WHO. Kolejno (rozdz. 2) przeprowadzono ogląd medialnego obrazu sporu w wybranych opiniotwórczych tygodnikach katolickich i liberalnych. Analizy (rozdz. 3) zwieńczono oceną medialnego obrazu sporu o edukację seksualną w obu grupach źródeł w aspekcie prawdziwości informacji i uczciowości komentarzy. Przeprowadzona w pracy analiza pozwoliła na sformułowanie następujących wniosków pastoralnych: 1) w przesłaniu medialnym Kościoła priorytetowa winna być myśl, że rodzina jest podstawową wartością w obszarze edukacji seksualnej; 2) przekaz krytyczny powinien eksponować "antyrodzinne ostrze" Standardów WHO; 3) należy dążyć do zwiększenia siły mediów katolickich oraz prowadzić edukację medialną, wspierającą umiejętność krytycznego odbioru przekazów medialnych.
The dissertation deals with the problem of a media image of a sex education dispute from 2013-2015 in selected Polish opinion weeklies ('Niedziela', 'Gość Niedzielny', 'Newsweek', 'Polityka'). in the thesis (chapter 1), both the subject (with organizational, educational and axiological levels) and the context of the dispute were discussed. In search of its essence, the program "Wandering towards adulthood" ("Wędrując ku dorosłości") realized in Polish schools during education for family life and the document branded by WHO "Standard of Sexual Education in Europe" were analyzed. Subsequently (chapter 2), a review of the media image of the dispute was carried out in selected opinion-forming Catholic and liberal weeklies. The analysis were finished (chapter 3) with an assessment of the media image of the dispute about sex education in both groups of sources in terms of truthfulness of information and honesty of comments. The analysis carried out in the dissertation allowed to formulate the following pastoral conclusions: 1) in the Church media message, the priority should be that the family is a fundamental value in the field of sex education; the critical message should expose the "anti-family blade" of WHO Standards; 3) one should strive to increase the strength of Catholic media and conduct media education which supports the ability to analyze media messages in a critical way.
Description
Wydział Teologii, Instytut Teologii Pastoralnej i Katechetyki; promotor rozprawy doktorskiej: ks. dr hab. Jarosław P. Woźniak
Keywords
edukacja seksualna, medialny obraz rzeczywistości, spór, etyka dziennikarska, sex education, media image of reality, journalistic ethics, dispute
Citation
ISBN
Creative Commons License