Znovu prijatie laicizovaného klerika do klerického stavu. Historicko - právna štúdia

Abstract
Zákonodarca v kán. 293 KPK/83 ustanovil: „Klerik, ktorý stratil klerický stav, môže byť znova prijatý medzi klerikov iba reskriptom Apoštolskej Stolice”. Klerik, ktorý klerický stav a prijal laický stav a po rokoch si uvedomil toto svoje rozhodnutie a zvážil ho a vyhodnotil ako nesprávne, ktoré bolo urobené na základe jeho vlastného rozhodnutia a znova objavil svoju stratenú identitu - kňaza, a je v pozícii pokorného žiadateľa o milosť znovu prijatia do klerického stavu, Cirkev mu môže udeliť túto milosť. On si musí uvedomiť, že nemá právo na znovu prijatie do klerického stavu. Ak s pokorou žiada o túto milosť, Cirkev zváži všetky potrebné okolnosti a môže mu udeliť túto milosť. Cieľom práce je: priblíženie si problematiky opätovného návratu do klerického stavu v histórii Cirkvi na základe historicko-právnej analýzy dokumentov, ktoré vydala Cirkev v priebehu dejín; poukázanie na príčiny prečo odchádzajú kňazi z klerickej služby a následne aj z klerického stavu; analyzovať procedúru opätovného návratu do klerického stavu a pomôcť ordinárom a laicizovaným klerikom, ktorí sa nachádzajú v týchto ťažkých situáciách ako majú postupovať. Analýza procedúry je rozdelená na diecéznu fázu a fázu na Apoštolskej Stolici. V procedúre na diecéznej fáze si priblížime požiadavky na žiadosť o reskript čo všetko má obsahovať, stanovisko ordinára, ktorý hodlá žiadateľa inkardinovať. V procedúre na Apoštolskej Stolici si priblížime kompetenciu, ktoré dikastérium je kompetentné prijať žiadosť a riešiť ju.
Ustawodawca w kan. 293 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 r. stanowi: „Duchowny, który utracił stan duchowny, nie może ponownie być włączony do duchowieństwa, chyba że przez reskrypt Stolicy Apostolskiej”. Duchownemu, który utracił stan duchowny i przyjął stan świecki, a po latach zdał sobie sprawę z tej decyzji i uznał ją za błędną, odkrył swoją utraconą tożsamość kapłańską i pokornie prosi o ponowne włączenie do stanu duchownego, Kościół może mu tej łaski udzielić. Powinien jednak zdawać sobie sprawę, że nie ma prawa do ponownego włączenia do stanu duchowego. Jeśli z pokorą prosi o tę łaskę, Kościół rozważy wszystkie niezbędne okoliczności i może przyznać mu tę łaskę. Celem pracy jest: przybliżyć problematykę powrotu do stanu duchownego w historii Kościoła w oparciu o historyczną i prawną analizę dokumentów, wydanych przez Kościół na przestrzeni dziejów; wskazać przyczyny opuszczenia posługi kapłańskiej, a w konsekwencji stanu duchownego; przeanalizować procedurę powrotu do stanu duchownego oraz pomóc ordynariuszom i zsekularyzowanym duchownym, jak postępować w tej ciężkiej sytuacji. Analiza procedury podzielona jest na fazę diecezjalną i na fazę w Stolicy Apostolskiej. W procedurze na etapie diecezjalnym zostały wskazane: treść prośby o reskrypt, stanowisko ordynariusza, który zdecydował się inkardynować wnioskodawcę do swojej diecezji. W procedurze na poziomie Stolicy Apostolskiej zostało wyjaśnione, która dykasteria jest kompetentna przyjąć wniosek i go rozpatrzyć.
The legislator in the can. 293 of the 1983 Code of Canon Law states: “A cleric who loses the clerical state cannot be enrolled among clerics again except through a rescript of the Apostolic See”. The cleric, who left the clerical state, accepted the lay state, and over the years realized that this decision was wrong, rediscovered his lost identity of a priest, and is in the position of a humble petitioner asking for the grace of readmission into clerical state, can be given this grace from the Church. However, he must realize that he has no right to be readmitted to a clerical state. If he humbly asks for this grace, the Church will consider all the necessary circumstances, and can grant him this grace. The aim of the thesis is: to introduce the problematic of return to the clerical state in the history of the Church based on the historical-legal analysis of documents issued by the Church during history; to point out the reasons why priests leave the clerical ministry, and consequently the clerical state; to analyze the process of return to the clerical state, and to provide assistance to ordinaries and laicized clerics on how to proceed in these difficult situations. The analysis of the procedure is divided into a diocesan phase, and a phase handled by the Apostolic See. Regarding the procedure in the diocesan phase, in the dissertation were indicated the requirements of the petition for a rescript and the opinion of the ordinary, who intends to incarnate the petitioner. As regards the procedure handled by the Apostolic See, it was clarify which dicastery is competent to accept the petition, and handle it.
Description
Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji, Instytut Prawa Kanonicznego; promotor rozprawy doktorskiej: ks. dr hab. Mirosław Sitarz, prof. KUL, promotor pomocniczy: dr Agnieszka Romanko
Keywords
klerik, klerický stav, laicizácia, milosť, procedúra, duchowny, stan duchowny, laicyzacja, łaska, procedura, cleric, clerical state, laicization, grace, procedure
Citation
ISBN
Creative Commons License