Destrukcyjna siła resentymentu – Byk Szczepana Twardocha

Loading...
Thumbnail Image
Date
2023
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Abstract
Artykuł stanowi próbę analizy i interpretacji dramatu Byk Szczepana Twardocha oraz jego inscenizacji w reżyserii Roberta Talarczyka oraz Szczepana Twardocha (Teatr Studio, 2022). Zaprezentowana w artykule perspektywa badawcza jest skoncentrowana na refleksji nad ujawniającym się w utworze wątkiem śląskiej tożsamości oraz jego zależnością wobec problematyki resentymentu. Autorka artykułu odwołuje się do rozumienia tej kategorii zawartej w eseistyce Ewy Thomspon, a zatem do namysłu nad dwojakiego rodzaju rolami, przyjmowanymi przez członków społeczeństw krajów postkolonialnych. Analiza tekstu Twardocha w tej perspektywie pozwala na refleksję nad przenikaniem się wątków narodowych, klasowych i psychologicznych.
This article is an attempt to analyse and interpret the drama Byk [Bull] by Szczepan Twardoch and its staging, directed by Robert Talarczyk and Szczepan Twardoch (Studio Theatre, 2022). The research in this article is focused on the reflection on motif of Silesian identity motif as revealed in the work and its dependence on the issue of resentment. The author refers to the understanding of this category as contained in Ewa Thomspon’s essayism, i.e. to the reflection on two types of roles assumed by the members of societies of post-colonial countries. The analysis of Twardoch’s text from this perspective allows for reflection on the interpenetration of national, class and psychological themes.
Description
Keywords
resentyment, śląskość, Śląsk, wina, Twardoch, resentment, Silesianness, Silesia, fault, Twardoch
Citation
"Roczniki Humanistyczne", 2023, Vol. 71, z. 1, s. 29-47
ISBN