Realizacja funkcji informacyjnej i edukacyjnej mediów w okresie kampanii wyborczych do PE w Polsce na przykładzie lubelskich dzienników regionalnych

Loading...
Thumbnail Image
Date
2015
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM
Abstract
Rola mediów w zakresie informowania i edukowania społeczeństwa jest szczególnie istotna w okresie kampanii wyborczych, szczególnie zaś w okresie kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego. W wyniku przeprowadzonych badań częściowo pozytywnie zweryfikowano hipotezę 1, mówiącą o tym, że: „Funkcja informacyjna i edukacyjna są funkcjami najczęściej realizowanymi w analizowanych mediach w trakcie kampanii wyborczej do PE w Polsce”. Funkcja informacyjna rzeczywiście była realizowana najczęściej; jej realizację można była zaobserwować zazwyczaj w 80-90% przeanalizowanych jednostek tekstowych i tekstowo-graficznych poświęconych kampanii wyborczej do PE. Funkcja edukacyjna natomiast realizowana była znacznie rzadziej, zazwyczaj w mniej niż w 5% przeanalizowanych jednostek. Z kolei hipoteza 2, zakładająca, że: „Artykułów, poprzez które dane medium realizuje funkcję edukacyjną, będzie więcej w roku 2004 niż 2009”, została zweryfikowana pozytywnie. Wszystkie przeanalizowane jednostki częściej realizowały funkcję edukacyjną w 2004 niż w 2009 roku.
The role of the media in informing and educating the public is particularly important during election campaigns, especially during the election campaign for the European Parliament. As a result of the conducted research, hypothesis 1 was partially positively verified, stating that: "The informational and educational functions are the functions most frequently realised in the analysed media during the EP election campaign in Poland". The informational function was indeed the most frequently realised; its realisation could usually be observed in 80-90 % of the analysed text and text-graphic units devoted to the EP election campaign. The educational function, on the other hand, was realised much less frequently, usually in less than 5% of the analysed units. Hypothesis 2, on the other hand, assumed that: "The articles through which the medium performs the educational function will be more in 2004 than in 2009" was verified positively. All analysed units performed the educational function more often in 2004 than in 2009.
Description
Keywords
funkcje mediów, kampania wyborcza do PE, lubelska prasa regionalna, functions of the media, election campaign for the European Parliament, Lublin regional press
Citation
Zmieniająca się Unia Europejska. Wybrane aspekty polityczne i społeczno-gospodarcze, red. E. Lesiewicz, Poznań 2015
ISBN
978-83-62907-60-1