To co wydaje się krańcowo teoretyczne, w rzeczywistości jest krańcowo praktyczne. Teocentryzm w katechezie osób z niepełnosprawnością intelektualną

Loading...
Thumbnail Image
Date
2008
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wyższe Seminarium Duchowne w Siedlcach
Abstract
Teologiczna wizja Bożego Objawienia oraz Słowo Boże mają istotne znaczenie dla katechezy osób z niepełnosprawnością intelektualną. Po Soborze Watykańskim II porzucono intelektualistyczną koncepcję Objawienia opartą na modelu autorytatywnego przekazywania prawdy w ramach świadomości kościelnej. Dziś powszechnie aprobowane są modele wizji egzystencjalnej, osobowej, chrystologicznej i historycznej. Kościół nigdy nie kwestionował faktu, że osoby niepełnosprawne są pełnoprawnymi członkami zgromadzenia, jednak kwestia uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w Kościele była tylko częściowo poruszana w treści nauczania Kościoła. Niemniej jednak katecheza w Polsce nigdy nie ograniczała się do tego, co już osiągnęła w przeszłości. W rzeczywistości katecheza w Polsce jest systematycznie rozwijana poprzez poszerzanie jej pojęcia i podstaw pedagogicznych, poprzez dobór odpowiedniego języka oraz nowych metod tworzenia jej współczesnej, nowoczesnej koncepcji. Katecheza, poszukując nowych metod, stara się przezwyciężyć z jednej strony przestarzałe nawyki i rutyny, które przyczyniają się do powstawania obojętności i innego rodzaju przeszkód, a z drugiej strony nieprzemyślaną improwizację, która prowadzi do zamętu w duszach katechizowanych dzieci i ich rodziców, a w konsekwencji do popełniania różnego rodzaju błędów. Kościół, tak jak to czynił w poprzednich epokach swoich dziejów, wciąż poszukuje nowych dróg i dlatego próbuje wprowadzać nowoczesne zasady do procesu katechetycznego, kierując się mądrością, odwagą i wiernością Ewangelii.
Theological vision of the Divine Revelation, as well as, God’s Word are of significant importance for catechesis for persons with intellectual disability. After the Second Vatican Council the intellectualistic concept of the Revelation based on the model of authoritative transmission of truth, within ecclesial awareness, was abandoned. Today the models of existential, personal, Christological and historical vision are widely approved of. The Church has never questioned the fact, that the disabled persons constitute full members of the congregation, however, the matter concerning the participation of persons with intellectual disability within the Church has been only partially mentioned as far as the contents of the Church teachings are concerned. Nevertheless, the catechesis in Poland was never confined to what it has already achieved in the past. In fact, catechesis in Poland is being systematically developed by means of broadening its notion as well as its pedagogical fundamentals, through choosing the proper language together with new methods used for creating its contemporary modern concept. Catechesis, while searching for new methods, attempts to conquer, on one hand obsolete habits and routines, which contribute to the appearance of indifference and other type of obstacles, and on the other, reckless improvisation, which leads to confusion within the souls of catechised children and their parents, and, consequently, results in making different types of mistakes. The Church, as it used to do during previous epochs of its history, still continuous to search for new ways and so it attempts at introducing modern rules to the catechetical process, being guided by wisdom, courage and loyalty to the Gospel.
Description
ORCID: 0000-0003-3076-6878
Keywords
teocentryzm, osoby z niepełnosprawnością, katecheza, theocentrism, persons with disabilities, catechesis
Citation
„Teologiczne Studia Siedleckie”, 2008, R. 5, s. 75-87.
ISBN