Strukturalizm a muzykologia (polska). Kilka uwag o „Die Lorelei” Franza Liszta w świetle analizy narratologicznej

Loading...
Thumbnail Image
Date
2015
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Slezská Univerzita v Opavě
Abstract
Powojenny strukturalizm silnie oddziałał nie tylko na literaturoznawstwo czy antropologię, ale także na muzykologię, w której swój oddźwięk znalazła wywodząca się z francuskiego strukturalizmu narratologia. W latach 80. XX wieku dwóch znakomitych muzykologów – Eero Tarasti i Daniel Charles – zafascynowanych ideami metodologicznymi Greimasa zainicjowało w Paryżu pierwsze międzynarodowe sympozjum poświęcone znaczeniu strukturalizmu w muzyce. Idee znalezienia uniwersalnych praw rządzących dyskursem muzycznym (gramatyki muzycznej na wzór gramatyki narracji) zakorzenione w strukturalizmie i jego założeniach metodologicznych inspirują muzykologów na całym świecie. Spotykają się oni co dwa lata w różnych miejscach globu, prezentując wyniki swoich badań w trakcie kolejnych International Congress on Musical Signification. W poniższej krótkiej historii strukturalizmu w muzyce, jako przykład analizy muzycznej zainspirowanej założeniami narratologicznymi przedstawiam Die Lorelei II Franza Liszta.
The post-war structuralism strongly influenced not only literature and anthropology, but also musicology, which drew some of its inspirations from narratology, derived from French structuralism. In the 1980s, two prominent musicologists – Eero Tarasti and Daniel Charles – inspired by Greimas’ methodological ideas, initiated in Paris the first international symposium on musical meaning. The idea of finding universal laws of musical discourse (a musical grammar resembling a narration gram mar) was rooted in structuralism, and its methodological assumptions still inspire musicologists around the world. They meet every two years in different parts of the globe, presenting the results of their research during the International Congress on Musical Signification. This chapter presents Franz Liszt’s Die Lorelei II as an example of analysis inspired by narratological assumptions.
Description
Keywords
strukturalizm, narratologia, metodologia badań muzykologicznych, Márta Grabócz, Eero Tarasti, Franz Liszt, Die Lorelei II, Structuralisme, narratology, mathodology of musicological research
Citation
Český a polský strukturalismus a poststrukturalismus – historie a současnost / Strukturalizm i poststrukturalizm czeski i polski – historia i współczesność, red. L. Martinek, M. Gamrat, Opava 2015, s. 143-153
ISBN
978-80-7510-173-0