Katechetyka i katecheza u progu XXI wieku

Loading...
Thumbnail Image
Date
2007
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Księgarnia Świętego Wojciecha w Poznaniu
Abstract
Niniejsza książka przybliża problemy tożsamości współczesnej katechetyki i katechezy. Polska katechetyka i katecheza u progu XXI wieku przeżywa niezwykle dynamiczny rozwój. U podstaw współczesnych jej osiągnięć znajduje się dorobek i postulaty wybitnych polskich katechetyków. Ks. F. Blachnicki wielokrotnie postulował konieczność wypracowania i przyjęcia ściśle określonej koncepcji katechetyki. Od tego bowiem uzależniał nie tylko zakres materiału, jaki trzeba objąć i jego ogólny układ, ale także sposób dobierania i określania podstawowych zasad, w świetle których trzeba poszczególne zagadnienia rozpatrywać i oceniać. Przestrzegał również, że brak takiej wypracowanej koncepcji prowadzi do tego, że katechetyka zarówno w doborze materiału, jak i w formowaniu zasad może się kierować raczej przypadkowymi względami narzuconymi przez ducha epoki lub subiektywnym spojrzeniem autora danego podręcznika, a nie prawdziwie naukowymi i obiektywnymi kryteriami. Ks. M. Majewski zdefiniował katechetykę, jako autonomiczną nauką praktyczną, która korzystając z osiągnięć zarówno nauk teologicznych, jak i antropologicznych, zajmuje się urzeczywistnianiem się Kościoła w zakresie formacji wiary osób i wspólnot.
This book takes a closer look at the identity problems of contemporary catechetics and catechesis. Polish catechetics and catechesis at the threshold of the 21st century is experiencing an extremely dynamic development. At the basis of its contemporary achievements are the achievements and postulates of outstanding Polish catechetical scholars. Fr F. Blachnicki repeatedly postulated the necessity of working out and adopting a strictly defined concept of catechetics. For he made dependent on it not only the scope of the material to be covered and its general arrangement, but also the way of selecting and defining the basic principles in the light of which individual issues must be considered and evaluated. He also warned that the lack of such an elaborated concept leads to the fact that catechetics, both in the selection of material and in the formation of principles, may be guided by accidental considerations imposed by the spirit of the epoch or by the subjective view of the author of a given textbook, rather than by truly scientific and objective criteria. Rev. M. Majewski defined catechetics as an autonomous practical science, which, using the achievements of both theological and anthropological sciences, deals with the Church's realization of the faith formation of individuals and communities.
I In search of identity of contemporary catechetics: Rev. Roman Murawski SDB, The notion of "catechetics" in the reflection of contemporary Polish authors; Rev. Piotr Tomasik, Key concepts of fundamental catechetics ; Marek Marczewski, Catechetics as an integral part of pastoral theology; Rev. Marian Zając, Catechetics and Church History; Helena Słotwińska, Links between Catechetics and Liturgy; Rev. Władysław Głowa, Relations between Homiletics and Catechetics; O. Andrzej Potocki OP, Catechetics in search of social experience or the relationship between catechetics and sociology; Rev. Andrzej Kiciński, Catechetics and Religious Pedagogy; Rev. Kazimierz Misiaszek SDB, Catechetics - Pedagogy of religion. Reflections on the dialogue between catechetics and pedagogy of religion; Anna Zellma, Towards a new relation Catechetics - General Didactics; Rev. Jan Kochel, Proposal of the concept of Catechetics of an evangelizing character; Rev. W. Osial. Catechetics in the renewed pastoral programme of evangelization - challenges to integration of the catechetical reflection with the pastoral programming of the Church. II Selected problems of contemporary catechesis: Rev. Stanisław Dziekoński, Catechesis as an initiation into faith; s. Emmanuela Klich OSU, Sacred Scripture as a source of catechesis of the Church; Rev. Jan Szpet, Workers of catechetical ministry; S. Krystyna Szweda SSpS, Attitudes of catechists towards catechesis, theoretical and empirical aspect; Rev. Rafał Bednarczyk, Testimony in the process of catechization and evangelization; Rev. Józef Stala, Pedagogical-catechetical implications of religious education in the family read in the documents of the Church; Rev. Zbigniew Marek, Christian education as a way to achieve human maturity; Rev. Stanisław Kulpaczyński, Prayer as a guarantee of maintaining the authenticity of catechesis; Rev. Paweł Mąkosa, Mass media a tool or an environment for catechesis?; Rev. Piotr Sroczyński, The need for evangelization catechesis of the young generation of Poles; Rev Tadeusz Panuś, What kind of catechesis for contemporary man?
Description
https://orcid.org/0000-0003-3076-6878
Keywords
katechetyka, Catechetics, historia Kościoła, History of the Church, teologia pastoralna, Pastoral theology, liturgia, Liturgy, homiletyka, Homiletics, pedagogika religii, Religious education
Citation
Katechetyka i katecheza u progu XXI wieku, red. A. Kiciński, Poznań 2007
ISBN
978-83-7516-060-4
Creative Commons License