Problemy w wykonywaniu zadań przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji w kontekście utworzenia Rady Mediów Narodowych

Loading...
Thumbnail Image
Date
2022
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
Abstract
Na progu przemian ustrojowych w Polsce, w latach 90-tych ubiegłego wieku, wykonywanie zadań publicznych w zakresie radiofonii i telewizji powierzono Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji. Przed kilku laty ustawodawca zdecydował o utworzeniu Rady Mediów Narodowych (RMN), której także powierzył kompetencje w obszarze radiofonii i telewizji. Celem niniejszego opracowania jest zbadanie czy obowiązującym stanie prawnym w Polsce funkcjonowanie dwóch organów administracji publicznej w obszarze radiofonii i telewizji wpływa na wykonywanie zadań przez organ konstytucyjny, utworzony wcześniej, czy taki efekt nie zachodzi. Główny problem artykułu został sformułowany w pytaniu „czy utworzenie kolejnego organu administracji publicznej w obszarze radiofonii i telewizji, w postaci RMN, może rodzić problemy w wykonywaniu zadań przez KRRiT?”. Analizy przeprowadzone w opracowaniu doprowadziły do wniosku, że choć polskie prawo nie wyklucza możliwości funkcjonowania kilku organów administracji publicznej w obszarze radiofonii i telewizji, rozwiązanie wprowadzone w naszym kraju nie może być ocenione pozytywnie, ponieważ przyjęty przez ustawodawcę model funkcjonowania dwóch organów administracji publicznej w obszarze radiofonii i telewizji doprowadził do sytuacji, w której KRRiT nie ma możliwości poprawnego pełnienia swojej funkcji ustrojowej, wyznaczonej przez przepisy Konstytucji. Utrzymywanie tej sytuacji w polskim porządku prawnym i rzeczywistości społecznej jest sprzeczne z zasadami demokratycznego państwa prawnego.
On the threshold of the political changes in Poland in the 1990s, the National Broadcasting Council was entrusted with performing public tasks in the field of broadcasting. A few years ago, the legislator decided to establish the National Media Council, which was also given responsibility in the field of broadcasting. This study aims to examine whether, under the current legal status in Poland, the functioning of two public administration bodies in the field of broadcasting affects the performance of tasks by the constitutional body created earlier or whether such an effect does not occur. The main problem of the article is formulated in the question of “whether the creation of another public administration body in the field of broadcasting, namely the National Media Council, may give rise to problems in the performance of tasks by the National Broadcasting Council?”. The analyses carried out in the study led to the conclusion that although the Polish law does not exclude the possibility of functioning of several public administration bodies in the field of broadcasting, the solution introduced in our country cannot be assessed as positive because the model adopted by the legislator of functioning of two broadcasting public administration bodies led to a situation in which the National Broadcasting Council is not able to perform its systemic function correctly, as determined by the provisions of the Constitution. Maintaining this situation in the Polish legal order and social reality is contrary to the principles of a democratic state of law.
Description
Keywords
prawo mediów, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Rada Mediów Narodowych, wolność słowa, interes publiczny, prawo do informacji
Citation
"Studia Prawnoustrojowe", 2022, nr 58, s. 163-180
ISBN