On Frankincense-scented Soaps, Peelings and Cleansers or on Cosmetics and Commotics in Antiquity and Early Byzantium

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo KUL
Abstract
Cosmetology (τέχνη κοσμητική), i.e. a resource of means aimed at maintaining natural beauty of a human, was not frowned upon by the pagans nor by the Christians. What they disapproved of was commotic (κομμωτικὴ τέχνη), defined (by Galen, Clement of Alexandria, Gregory of Nyssa and Theodoret of Cyrus ) as an art of changing the outward appearance to the detriment of nature and one’s health. The present study has been designed to discuss select information, extant in Book VIII of Iatricorum libri by Aëtius of Amida, on what preparations were at disposal of the people of the Mediterranean who cared for their physical cleanliness (as well as health), regardless of their religious proclivities. It is focused on a number of prescriptions for face and body cleansers, though the analysed inventory has been limited to the ones including frankincense. The research material has turned out to be ample enough to draw conclusions on the ingredients used in such agents, their effectiveness, the form of the preparations, their application mode as well as on the addressees of the recipes. It has been also suggested that the formulas were compiled from the body of medical knowledge, akin to what was collected by Titus Statilius Crito in his work On cosmetics.
Kosmetologia (τέχνη κοσμητική), a więc zespół środków i procedur, które miały służyć utrzymaniu naturalnego piękna, była akceptowana zarówno przez pogan, jak i przez chrześcijan. Jedni i drudzy za to odrzucali kommotykę (κομμωτικὴ τέχνη), która była definiowana (przez Galena, Klemensa z Aleksandrii, Grzegorza z Nyssy i Teodoreta z Cyru) jako sztuka zmieniania własnego wygląd kosztem praw natury i zdrowia. Obecny artykuł stawia sobie za cel przeanalizowanie tych informacji zachowanych w księdze VIII Iatricorum libri autorstwa Aecjusza z Amidy, które pozwalają ustalić, jakie preparaty kosmetyczne był do dyspozycji członków społeczeństw śródziemnomorskich dbałych o swoją czystość i zdrowie, niezależnie od tego jaką wiarę reprezentowali. Koncentruje się on wyłącznie na grupie środków, która zawierały w sobie kadzidło. Materiał podlegający analizie pozwala ukazać funkcje substancji wchodzących w skład analizowanych kosmetyków, efektywność działania rzeczonych środków, formę przyjmowaną przez omawiane preparaty oraz adresatów zachowanych przepisów. Autorzy artykułu wysuwają hipotezę, że receptury zostały skomponowane w związku z zakresem wiedzy i umiejętności utrwalonych przez Tytusa Statiliusza Kritona w jego dziele O kosmetykach.
Description
Keywords
medicine, cosmetology, cosmetics, frankincense, Aëtius of Amida, history, Byzantium, ancient medicine, medical literature, medycyna, kosmetologia, kosmetyki, kadzidło, Aecjusz z Amidy, historia, Bizancjum, medycyna starożytna, literatura medyczna
Citation
"Vox Patrum", 2021, T. 79, s. 175-200
ISBN