Kultura organizacyjna szkoły jako instytucji wychowawczej - raport z badań
Loading...
Date
2014
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo KUL
Abstract
Każda szkoła ma inną kulturę, na którą składają się różne elementy systemu kulturowego, takie jak zbiór wartości, tradycji, praw, obowiązków, wzorce zachowań i normy charakterystyczne dla danej instytucji. Wysoki poziom kultury organizacyjnej umożliwia realizację zajęć dydaktycznych i zadania edukacyjne. Przedstawiona w artykule wyniki są częścią przeprowadzonych szeroko zakrojonych badań dotyczących zaangażowania młodzieży w kulturę w różnych liceach województwa radomskiego w latach 2005-2008. Artykuł przedstawia wybór komentarzy uczniów pochodzących z trzech różnych środowisk, czyli z Radomia, małych miast (Lipsko, Iłża, Skaryszew) i ze wsi (Solec nad Wisłą, Sienno, Mariówka). Badanie prowadzono w 9 liceach, w którym wzięło udział 455 uczniów z 18 klas.
Each school has a different culture which is comprised of various elements of the cultural system such as a set of values, traditions, laws, duties, patterns of behavior and norms characteristic of a given institution. A high level of organizational culture enables the execution of didactic and educational tasks. The opinion poll presented in the paper is a part of extensive research in involvement of the youth in culture carried out in various high schools of the Radom region in the year 2005-2008. The article presents a selection of comments of pupils coming from three different backgrounds, namely Radom, small city (Lipsko, Iłża, Skaryszew) and the countryside (Solec nad Wisłą, Sienno, Mariówka). The research was conducted in 9 high schools of the public and Catholic type. 455 students from 18 classes (9 in their first and 9 in their final year) took part in the poll.
Each school has a different culture which is comprised of various elements of the cultural system such as a set of values, traditions, laws, duties, patterns of behavior and norms characteristic of a given institution. A high level of organizational culture enables the execution of didactic and educational tasks. The opinion poll presented in the paper is a part of extensive research in involvement of the youth in culture carried out in various high schools of the Radom region in the year 2005-2008. The article presents a selection of comments of pupils coming from three different backgrounds, namely Radom, small city (Lipsko, Iłża, Skaryszew) and the countryside (Solec nad Wisłą, Sienno, Mariówka). The research was conducted in 9 high schools of the public and Catholic type. 455 students from 18 classes (9 in their first and 9 in their final year) took part in the poll.
Description
Keywords
kultura organizacyjna szkoły, rola nauczyciela w tworzeniu kultury szkoły, organizational culture of the school, the role of the teacher in creating the school's culture
Citation
Wychowanie a cywilizacja uzależnień i agresji, red. A. Rynio, K. Stępień, Lublin 2014, s. 167-176
ISBN
978-83-7702-875-9
978-83-88162-80-0
978-83-88162-80-0