Oblicza wyborów. Studia wyborcze i analizy kampanii parlamentarnej w 2015 roku na Lubelszczyźnie

Abstract
Parlamentarna kampania wyborcza 2015 roku była ostatnią z czterech elekcji, które polski kalendarz wyborczy przewidział na lata 2014-2015. Kampania wyjątkowa, będąca niejako kontynuacją kampanii prezydenckiej, przeplatana działaniami związanymi z wrześniową kampanią referendalną. To kampania, w wyniku której jedno ugrupowanie przejęło w praktyce pełnię władzy w Polsce; żadnej partii po 1989 roku nie udało się utworzyć rządu bez konieczności szukania koalicjanta – koalicjantów zwycięskie ugrupowanie znalazło na etapie tworzenia list wyborczych; to kampania, w której kandydaci po raz pierwszy na taką skalę korzystali z narzędzi komunikowania politycznego praktycznie do momentu rozpoczęcia ciszy wyborczej, wreszcie to kampania, w której w dużej mierze rywalizujące ze sobą ugrupowania postawiły na kobiety. Celem niniejszej publikacji jest próba przyjrzenia się parlamentarnej kampanii wyborczej głównie z perspektywy Lubelszczyzny, chociaż starano się uchwycić również i szerszy, ogólnopolski kontekst.
The 2015 parliamentary election campaign was the last of the four elections planned in the Polish election calendar for the years 2014-2015. It was an exceptional campaign which was a kind of continuation of the presidential campaign, interspersed with activities related to the September referendum campaign. It was a campaign as a result of which virtually one party took over the full power in Poland; no party after 1989 managed to form a government without the necessity to look for a coalition partner - the winning party managed to do it at the stage of creating electoral lists; it was a campaign in which the candidates for the first time ever used the tools of political communication on such a scale practically until the beginning of the election silence. And finally, it was a campaign in which, to a large extent, the opposing parties opted for women. The aim of this publication is an attempt to look at the parliamentary election campaign mainly from the perspective of the Lublin region, although efforts have been made to capture the wider, nationwide context.
Description
Keywords
kampania wyborcza, parlamentarna kampania wyborcza, wybory 2015, komunikowanie polityczne, election campaign, parliamentary election campaign, 2015 elections, political communication
Citation
ISBN
978-83-8061-354-6