Rozprawy doktorskie (WNS)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 80
  • Item
    Praca dymensją rozwoju i integracji ekologicznej osadzonych
    (2024-04-10) Teuchmann, Maciej
    Praca osadzonych w placówkach penitencjarnych pełni wiele funkcji. Nie jest jedynie możliwością zarobku - w pierwszej kolejności ma służyć, jako narzędzie do zmian postaw osadzonych. Praca osób odbywających karę pozbawienia wolności pełni funkcję poprawczą i readaptacyjną, kształci i utrwala nowo zdobyte kompetencje. W trakcie wykonywania pracy w osadzonym powinien wykształcić się szacunek do pracy i osób, które ją wykonują. Praca daje możliwość osadzonemu poznania życia zgodnego z prawem, które daje szansę na powrót do poprawnego funkcjonowania w społeczeństwie. Dzięki pracy osadzony dodatkowo uczy się dyscypliny, punktualności, sumienności w realizacji swoich obowiązków, organizacji czasu pracy, jak również utrwala nawyk pracy. Praca osadzonych spełnia tym samym rolę edukacyjną, często kojarzoną z doskonaleniem kompetencji zawodowych oraz innymi działaniami, których celem jest rozwój zawodowy. Konkludując, praca jest ważna w życiu człowieka. Jej brak powoduje problemy ekonomiczne, psychologiczne, społeczne. Podejmowanie pracy przez osoby odbywające karę pozbawienia wolności należy rozpatrywać w kategoriach „zysków” i „strat”, „czynników chroniących” i „czynników ryzyka”. W analizach zachowana została równowaga, z jednej strony między historycznym i systematycznym aspektem dociekań nad rozwijanymi teoriami wyjaśniającymi związek ciała i duszy, z drugiej zaś bardziej współczesnym i naukowo uzasadnionym podejściem do tego szeroko dyskutowanego tematu. This dissertation offers a critical examination of the metaphysical constitution of the human person, with a particular focus on the mind and body problem, adopting the relevant hylomorphism developed by the realist metaphysics of the Aristotelian-Thomistic tradition. The primary role of the formal cause is examined in order to highlight the philosophically advantageous results of a hylomorphic account as well as to show as far as is possible that this is really how facts are with the ontological constitution of the human person, hence the commitment to realist metaphysics. This research project, therefore, intends to defend the priority of form, understood in terms of both metaphysical and explanatory priority. In order for this examination to be a systematic one, contrasting accounts are also discussed, these being, primarily, dualistic theories as well as materialist approaches. A balance is struck between a historical and classical investigation into the way these theories accounting for the body and soul relationship were developed, on the one hand, and a more contemporary and scientifically informed approach to this widely discussed theme.
  • Item
    Związek radzenia sobie ze stresem i dobrostanu - rola treningu inteligencji emocjonalnej
    (2024-05-10) Janik, Karolina
    Głównym celem badań było pokazanie roli inteligencji emocjonalnej w związku między radzeniem sobie ze stresem a dobrostanem. Ponadto, weryfikowano skuteczność treningu inteligencji emocjonalnej. Badanie składało się z 4 etapów. W pierwszym etapie wszyscy badani wypełniali baterię testów. W drugim etapie w grupie eksperymentalnej zastosowaną interwencją był trening inteligencji emocjonalnej INTEMO (Ruiz-Aranda i in., 2013) w polskiej adaptacji (Janik, materiały niepublikowane), natomiast w grupie kontrolnej aktywnej techniki pamięciowe i mnemotechniki. Grupa kontrolna pasywna wypełniała baterię testów i nie uczestniczyła w żadnej interwencji. Treningi odbywały się równolegle w obu grupach i trwały trzy miesiące. Całość badania ukończyło N = 114 osób, w tym n = 69 kobiet oraz 77 = 45 mężczyzn. Osoby badane to młodzież w wieku od 18 do 25 lat (A/= 21,20; SD = 1,54). Wyniki badań potwierdzają częściowo postulowane hipotezy. Trening inteligencji emocjonalnej jest skutecznym narzędziem rozwoju w obszarze percepcji i asymilacji emocji oraz wyniku ogólnego, ponadto jest moderatorem związku radzenia sobie ze stresem i dobrostanu. The main aim of the research was to show the role of emotional intelligence in the relationship between coping with stress and well-being. In addition, the effectiveness of emotional intelligence training was verified. The study consisted of 4 stages. In the first stage, all subjects completed a battery of tests. In the second stage, the intervention used in the experimental group was INTEMO emotional intelligence training (Ruiz-Aranda et al., 2013) in the Polish adaptation (Janik, unpublished materials), while in the control group active memory techniques and mnemonics. The passive control group filled the battery of tests and did not participate in any intervention. The training sessions took place simultaneously in both groups and lasted three months. The entire study was completed by N= 114 people, including n = 69 women and n = 45 men. The subjects were young people aged 18 to 25 (M= 21.20; SD = 1.54). The research results partially confirm the postulated hypotheses. Emotional intelligence training is an effective tool for development in the area of perception and assimilation of emotions and the overall score, moreover, it is a moderator of the relationship between coping with stress and well-being.
  • Item
    Mediacyjna rola komunikacji intrapersonalnej w relacjach sposobów kształtowania się tożsamości z cechami osobowości i dobrostanem młodzieży
    (2024) Jankowicz-Miernik, Sylwia
    Projekt miał na celu weryfikację zależności osobowość – tożsamość – dobrostan w grupie młodzieży w wieku od 13 do 18 lat oraz poszerzenie modelu o zjawisko komunikacji intrapersonalnej, rozumianej jako dialogi wewnętrzne oraz mówienie do siebie. Adolescenci (N = 320) brali udział w kwestionariuszowym, dwuetapowym badaniu i wypełniali: w etapie I - Ankietę socjodemograficzną, Kwestionariusz Osobowości IPIP-BFM-50, Zrewidowaną Skalę Wewnętrznej Aktywności Dialogowej SWAD-R oraz Skalę Mówienia do Siebie STS, zaś w etapie II - Kwestionariusz Sposobów Kształtowania Tożsamości CIMQ oraz Skalę MHC-SF do pomiaru dobrostanu. Ustalono, że: (1) cechy osobowości są predyktorami sposobów kształtowania się tożsamości, a najistotniejszą rolę odgrywają intelekt i sumienność oraz stabilność emocjonalna; (2) sposoby kształtowania się tożsamości wykazują sinusoidalny kształt relacji z metacechami osobowości alfa i beta (3) oraz dobrostanem psychicznym i dwoma jego aspektami: emocjonalnym i psychologicznym; (4) dialogi wewnętrzne adolescentów pełnią funkcje rozwojowe, obronne lub nieadaptacyjne; (5) cechy osobowości są predyktorami funkcji dialogów wewnętrznych, z czego najważniejszą rolę odgrywają stabilność emocjonalna i intelekt; (6) dialogi wewnętrzne mediują relację osobowość - tożsamość zaś mówienie do siebie mediuje relację tożsamość – dobrostan. The project aimed to verify the relationship of personality - identity - well-being in a group of adolescents aged 13 to 18, and to expand the model with the phenomenon of intrapersonal communication, understood as internal dialogues and self-talk. Participants (N = 320) took part in a two- stage questionnaire study and completed: in stage I - Socio-demographic questionnaire, International Personality Item Pool-Big Five Markers-50, Internal Dialogical Activity Scale-Revised and The Self-Talk Scale, and in stage II - Circumplex Identity Modes Questionnaire and the MHC-SF Scale. It was established that: (1) personality traits are predictors of identity formation modes, of which intellect, conscientiousness and emotional stability play the most important role; (2) identity formation modes show a sinusoidal shape of the relationship with alpha and beta personality metatraits (3) and psychological well-being and two of its aspects: emotional and psychological; (4) internal dialogues of adolescents perform self-reflective, defensive and disruptive functions; (5) personality traits are predictors of internal dialogue functions, with emotional stability and intellect playing the most important role; (6) internal dialogues mediate the personality-identity relationship, and talking to oneself mediates the identity-well-being relationship.
  • Item
    Innowacje pedagogiczne w klasach mundurowych wybranych szkół średnich województwa mazowieckiego
    (2024-02-12) Sokołowska, Dorota
    Przedmiotem pracy jest ustalenie istnienia zjawiska innowacyjności pedagogicznej w obszarze organizacyjnym, dydaktycznym i wychowawczym oraz w wyniku badań określenie zakresu jego realizacji w klasach mundurowych szkół średnich na terenie Mazowsza. Praca traktuje o innowacjach pedagogicznych w liceach i technikach wybranych do badań, które prowadzą klasy: wojskowe, policyjne, strażackie, straży granicznej na obszarze województwa mazowieckiego. Część teoretyczna oprócz zagadnień o innowacyjności przybliża historię szkolnictwa mundurowego dla młodzieży na terenie Polski - od Szkoły Rycerskiej I Rzeczypospolitej po czasy współczesne wraz z tradycją i symboliką mundurową. Zawiera także informacje o wskazanych typach klas mundurowych i socjologiczny obraz tych klas w Polsce i na Mazowszu. W pracy znajduje się rozbudowana analiza porównawcza innowacji pedagogicznych w poszczególnych rodzajach klas. The subject of this doctoral dissertation is to determine the existence of the phenomenon of educational innovation in the organizational, teaching and educational areas and, as a result of research, to determine the scope of its implementation in military, police, firefighting, border guard profile classes in Masovia. The dissertation is about educational innovations in secondary schools and technical schools selected for research, which run classes: military, police, firefighting, border guard in the Masovian Voivodeship. The theoretical part, in addition to issues of innovation, presents the history of military profiled classes for young people in Poland - from the School of Chivalry in Polish-Lithuanian Commonwealth to modern times, along with the tradition and symbolism of military uniforms. It also contains information about the indicated types of military profile classes and a sociological picture of the above mentioned in Poland and Masovia. The work includes an extensive comparative analysis of educational innovations in individual types of classes.
  • Item
    Psychospołeczne uwarunkowania poczucia jakości życia osób z rdzeniowym zanikiem mięśni
    (2024-01-29) Hawryło, Katarzyna
    Przedmiotem niniejszej pracy są psychospołeczne uwarunkowania poczucia jakości życia. Badaniami objęto dorosłe osoby chore na chorobę nerwowo-mięśniową, rdzeniowy zanik mięśni, z postacią SMA 2 i SMA 3. Przeprowadzono je z wykorzystaniem kwestionariusza osobowego, autorskiego kwestionariusza poczucia jakości życia, Kwestionariusza Orientacji Życiowej (SOC-29), Skali Struktury Psychoimmunologicznej (SSP). Celem poznawczym rozprawy doktorskiej jest uzyskanie wiedzy na temat specyfiki funkcjonowania osób z SMA. Celem aplikacyjnym jest zdefiniowanie koniecznych działań diagnostycznych, profilaktycznych i terapeutycznych w stosunku do osób z SMA. Pierwsze trzy rozdziały pracy mają charakter teoretyczny i służą prezentacji medycznych i edukacyjnych aspektów życia z chorobą, jaką jest SMA, interdyscyplinarnemu przedstawieniu jakości życia, omówieniu poczucia koherencji i odporności. Czwarty rozdział zawiera informacje dotyczące problematyki i procedury badawczej oraz przedstawiono w nim charakterystykę osób badanych. Kolejny rozdział, empiryczny, służy omówieniu wyników badań. The PhD concerns psychosocial determinants of the sense of quality of life. The study included adult patients with neuro-muscular disease, spinal muscular atrophy, SMA type 2 and SMA 3 people. The personal questionnaire, the quality of life questionnaire of an individual construction, the sense of coherence scale (SOC-29), the scale of psychoimmunological structure (SPS). The cognitive goal of the research is to obtain knowledge about the specific functioning of people with SMA. The application goal is to define the necessary diagnostic, preventive and therapeutic measures for people with SMA. The first three chapters of the thesis are theoretical and serve to present the medical and educational aspects of living with the disease, such as SMA, interdisciplinary presentation of the quality of life, and discuss the sense of coherence and resilience. The fourth chapter contains information on the issues and research procedure as well as the characteristics of the respondents. The next chapter, empirical, discusses the research results.