Zespolenie idei narodowej, odrodzenia religijnego z pracą społeczną dla rozwoju rodzimej koncepcji wczesnej edukacji

Loading...
Thumbnail Image
Date
2015
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Abstract
Polska koncepcja wczesnej edukacji została wpisana w uzasadnioną całość obejmującą związek między stanem społeczeństwa, jego sytuacją społeczno-kulturową, polityczną, jego pojęciami moralnymi i umysłowymi a ideałem wychowawczym, ówczesną praktyką i teorią pedagogiczną. Tworzące ją elementy służą realizacji określonego celu i zostały ujęte w spójny i dynamiczny system pedagogiczny. Ostatecznie ukształtował się dzięki współpracy takich wielkich osobowości jak: Edmund Bojanowski (1814-1871), August Cieszkowski (1814-1894), Jan Koźmian (1814-1877) i Piotr Semenenko (1814-1886). Cechą charakterystyczną ich wkładu w rozwój podstaw rodzimej teorii i praktyki wczesnego wychowania w koncepcji ochron wiejskich jest zespolenie idei narodowej, odrodzenia religijnego z pracą społeczną.
Polish concept of early childhood education was included in the reasoned entirety including the relationship between the state of society, its socio-cultural, political situation, its moral and mental concepts, the educational ideal and the contemporary pedagogical theory and practice. Its constituent elements are used to achieve the specific purpose, and have been included in a coherent and dynamic pedagogical system. Eventually it was created thanks to the cooperation of such great personalities as August Cieszkowski (1814-1894), Edmund Bojanowski (1814-1871), Jan Koźmian (1814-1877) and priest Peter Semenenko (1814-1886). A characteristic feature of their contribution to the development of native foundations of theory and practice of early education in the concept of rural orphanages is the fusion of the national idea, religious revival with social work.
Description
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0077-8985 - s. dr. hab. Maria Opiela, prof. KUL
Keywords
dziecko, rodzina, naród, ochrona, wczesna edukacja, child, family, nation, protection, religion, early childhood education
Citation
"Polska Myśl Pedagogiczna", 2015, T.1, nr 1, s. 143-160.
ISBN