"Roczniki Pedagogiczne", 2022, Vol. 14(50), nr 2
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing "Roczniki Pedagogiczne", 2022, Vol. 14(50), nr 2 by browse.metadata.type "info:eu-repo/semantics/article"
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
- ItemAutorytet nauczyciela-wychowawcy szansą na przezwyciężanie agresji i przemocy w szkole(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Słotwińska, HelenaW artykule omówiono najważniejsze zagadnienia, które zawarte są w jego tytule. Składa się on z sześciu punktów. Na początku szczegółowo zostało omówione pojęcie autorytetu, a następnie jego rola i znaczenie w nauczaniu i wychowaniu. Punkt trzeci i czwarty ukazuje pojęcie oraz rodzaje agresji i przemocy a także przejawy zachowań agresywnych. Każdy nauczyciel, mając gruntownie opanowany przedmiot swej specjalności, musi kształcić się w tej dziedzinie, ale również w dziedzinach pokrewnych. Postawa intelektualna nauczyciela, powinna charakteryzować się umiarem, ostrożnością, rozwagą i powściągliwością w wydawaniu sądów. Kompetencje osobowościowe i zawodowe nauczyciela-wychowawcy, to kolejne zagadnienie przedstawione w artykule. Część końcowa artykułu poświęcona została relacjom pomiędzy Mistrzem i uczniem, które ułatwiają przezwyciężanie trudności wychowawczych.
- ItemCechy osobowości a samoocena i rozumienie emocji uczniów uzdolnionych muzycznie(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Kuśpit, MałgorzataCelem artykułu było określenie osobowościowych predyktorów samooceny i rozumienia emocji uczniów uzdolnionych muzycznie. Współczesne cele edukacji koncentrują się na wielostronnym rozwoju ucznia. Wskazuje się także na konieczność stwarzania szczególnych warunków uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, do których zalicza się osoby zdolne i uzdolnione (Limont, 2005). Coraz częściej zwraca się uwagę na potrzebę modernizacji programów nauczania i metod pracy z uczniami utalentowanymi oraz uwzględnienia ich indywidualnych właściwości i potrzeb. W procesie rozwoju uzdolnień istotne znaczenie mają zarówno właściwości poznawcze, jak i osobowość, a także sfera emocjonalna jednostki (Kuśpit, 2018). Przebadano uczniów w wieku 15-18 lat uczęszczających do szkół muzycznych (N=231) oraz ogólnokształcących (N=188), którzy stanowili grupę porównawczą. W badaniach posłużono się Inwentarzem Osobowości NEO-FFI Costa, McCrae, Skalą Samooceny SES Rosenberga oraz Testem Rozumienia Emocji TRE Matczak i Jaworowskiej. Przeprowadzono analizę regresji metodą wprowadzania. Wyniki wskazują, że w grupie uczniów szkół muzycznych istotnymi predyktorami samooceny są: ekstrawersja i neurotyczność. Natomiast w grupie uczniów ze szkół ogólnokształcących neurotyczność i sumienność. Istotnymi predyktorami rozumienia emocji wśród uczniów uczęszczających do szkół ogólnokształcących są: ekstrawersja, neurotyczność, otwartość na doświadczenie i ugodowość. Nie stwierdzono istotnych zależności pomiędzy cechami osobowości a rozumieniem emocji w grupie uczniów uzdolnionych muzycznie. Wnioski uzyskane z badań mogą pomóc w dostosowaniu programów nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów oraz odpowiednim ukierunkowaniu rozwoju uzdolnień w celu osiągnięcia przez nich zamierzonych celów czy odniesienia sukcesów na różnych polach działalności.
- ItemDeprecjacja zawodu nauczyciela w polskim dyskursie prasowym z okresu zdalnej edukacji(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Dobrołowicz, JustynaCelem artykułu jest analiza sposobów przedstawienia nauczycieli podczas zdalnego nauczania w tekstach opublikowanych na łamach polskich tygodników opiniotwórczych. Tygodniki opinii, spełniając w ograniczonym stopniu funkcje informacyjne, koncentrują się na kształtowaniu opinii publicznej i postaw społecznych czytelników. Poznanie prasowego wizerunku instytucji, zdarzeń czy zjawisk jest sprawą nader ważną, gdyż sposób pisania o nich rozstrzyga o tym, jak ludzie je rozumieją i jak wobec nich się zachowują. Krytyczna analiza dyskursu, jako metoda analizy wybrana do badania 18 prasowych tekstów, posłużyła do odpowiedzi na następujące pytanie badawcze: jakich środków językowych użyto w dyskursie na temat zdalnej pracy nauczyciela i jakie mogą być efekty tego dyskursu. W analizowanych tekstach o zdalnej edukacji stosowane są głównie wyrażenia o jednoznacznie negatywnym nacechowaniu semantycznym, co w rezultacie prowadzi do dyskredytacji nauczycieli oraz kształtuje przekonanie o kryzysowej sytuacji w edukacji.
- ItemDziałania z zakresu interwencji kryzysowej w pracy nauczyciela(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Barabas, MagdalenaCelem artykułu jest zwrócenie uwagi na problematykę zadań nauczyciela w zakresie interwencji kryzysowej w środowisku szkolnym. Prezentowany artykuł dotyka wybranych zagadnień z zakresu działań interwencyjnych podejmowanych przez nauczycieli w obliczu sytuacji trudnych i kryzysowych doświadczanych przez uczniów. Dynamicznie zmieniająca się współczesność dostarcza wielu różnych nowych i nierzadko trudnych sytuacji naznaczonych wysokim poziomem stresu. Dotykają one również dzieci i młodzież i stanowić mogą zarówno pewnego rodzaju szansę jak i zagrożenie dla ich rozwoju. Z uwagi na częstość kontaktów z uczniami warto przyjrzeć się sytuacji nauczycieli i ich działaniom w obliczu kryzysu doświadczanego przez ucznia. Nadmienić należy, iż zawód nauczyciela obarczany jest wysokimi oczekiwaniami społecznymi w zakresie kompetencji, a także coraz częściej większą akceleracją zadań charakterystycznych dla innych profesji np. psychologów, pracowników socjalnych, terapeutów. Zadaniem nauczyciela jest zatem nie tylko realizacja zadań dydaktycznych i wychowawczych, ale również z uwagi na dynamikę relacji interpersonalnych i wyzwań współczesnego świata podejmowanie działań o charakterze interwencyjnym. Artykuł może stanowić przyczynek do pojęcia dalszych rozważań i badań dotyczących kompetencji nauczycieli w zakresie interwencji kryzysowej.
- ItemInkongruencja aksjologiczna. Wybrana problematyka pedagogiczna(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Siewiora, JacekJednym z podstawowych problemów współczesnej pedagogiki jest konieczność zmierzenia się z chaosem, jaki zapanował w obszarze aksjologii. Konieczny jest zatem namysł nad jego filozoficznymi źródłami, ale przede wszystkim nad sposobami zaradzenia skutkom, jakie wywołał. Niezbędny wydaje się powrót do postrzegania dobra i zła jako kategorii pedagogicznych oraz kształtowania umiejętności wartościowania.
- ItemNauczyciele wczesnej edukacji w świetle międzynarodowych badań porównawczych(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Cudowska, AgataW artykule opisano podstawowe kwestie związane z funkcjonowaniem wczesnej edukacji i opieki w Europie na podstawie analizy porównawczej trzydziestu ośmiu systemów edukacyjnych. Podkreślono szczególną rolę nauczycieli w rozwoju dzieci, osiąganiu wysokich wyników w nauce i odnoszeniu sukcesu edukacyjnego. Przedstawiono reformy strukturalne dotyczące kwalifikacji pracowników wczesnej edukacji, których celem jest profesjonalizacja kadr pedagogicznych. Porównano minimalny poziom kwalifikacji wymaganych od nauczycieli wychowania przedszkolnego w zinstytucjonalizowanych placówkach wczesnej edukacji i opieki w krajach europejskich. Takie same analizy zaprezentowano w odniesieniu do asystentów zatrudnianych w tym sektorze oświaty. Scharakteryzowano także status doskonalenia zawodowego nauczycieli i asystentów zatrudnionych w placówkach wczesnej edukacji w Europie.
- ItemOchrona danych osobowych w związkach wyznaniowych w świetle unijnego rozporządzenia nr 2016/679(Wydawnictwo KUL, 2017) Hucał, MichałSprawa ochrony danych osobowych w związkach wyznaniowych będzie przedmiotem istotnej zmiany z uwagi na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych. Nowe prawo unijne wprowadza ważny mechanizm prawny, zmuszający kościoły do rozwoju wewnętrznych regulacji ochrony danych oraz powołania niezależnego organu nadzorczego. W praktyce będzie oznaczało to wzmocnienie konstytucyjnego prawa do prywatności w największych związkach wyznaniowych, ale także ryzyko poddania wielu mniejszych nadzorowi organu publicznego. Szereg wątpliwości dotyczących art. 91 rozporządzenia prezentowanych przez jego komentatorów, specjalizujących się w prawie ochrony danych osobowych, wskazuje, jak poważnym wyzwaniem jest to zagadnienie dla związków wyznaniowych i nauki prawa wyznaniowego. The issue of protection of personal data in religious communities will be subject of a significant change due to (EU) Regulation No. 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data. The new EU regulation introduces an important mechanism that forces churches to develop an internal data protection law and an independent supervisory authority. In practice this means strengthening the constitutional right to privacy in the largest churches based on their internal institutions, but also involves a risk of subjecting many smaller religious communities to public scrutiny. Many doubts regarding Article 91 presented by Polish commentators specializing in the protection of personal data show how important this issue and the preparation of changes are for religious communities.
- ItemPodmiotowość i autonomia – nauczyciel w polskim systemie edukacji(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Maj, AdamPolski system edukacji eksponuje znaczącą rolę nauczyciela w procesie kształcenia wychowania dzieci i młodzieży. Jego podmiotowość i autonomia ma swoje źródło w osobowej naturze nauczyciela i zarazem w normach prawa oświatowego. Podmiotowość określa obowiązki i prawa nauczyciela, natomiast autonomia zobowiązuje do twórczego rozwoju siebie i własnych kompetencji. Podmiotowość i autonomię nauczyciela charakteryzuje dynamika, ich progresję warunkuje doskonalenie osobowe i wzrost profesjonalizmu pedagogicznego.
- ItemPraca nauczyciela szkoły średniej w czasie pandemii(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Mydłowska, BeataCelem niniejszego artykułu jest przedstawienie trudności w pracy nauczycieli szkół średnich w czasie pandemii, którzy musieli przeorganizować sposób funkcjonowania i przenieść zajęcia do wirtualnych przestrzeni. Analizie zostały poddane publikowane w różnych źródłach wyniki badań oraz wyniki badań własnych.
- ItemPrzekonania i oczekiwania studentów SGGW związane ze szkoleniami e-learning(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Błaszczak, IwonaWraz z rozwojem technologii, czyli łatwiejszą dostępnością szybkich komputerów, Internetu o dużej przepustowości i świadomością ludzi, jak można wykorzystać komputer oraz z ich coraz większymi kompetencjami informatycznymi, e-learning znajduje wciąż nowe zastosowania we współczesnym świecie. Należy podkreślić, że e-learning to nie tylko wykorzystanie technologii, Internetu i komputera w nauczaniu, jest on także ściśle związany z kształceniem ustawicznym oraz ciągłym podnoszeniem kwalifikacji osób dorosłych.
- ItemRola nauczyciela-wychowawcy we wspieraniu ucznia(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Piorunek, MagdalenaW artykule skupiono się na ukazaniu pozadydaktycznych funkcji nauczyciela i jego roli we wspieraniu, pomaganiu i doradzaniu uczniowi. Nauczyciele różnią się między sobą zarówno poziomem i charakterystyką posiadanych kompetencji wykorzystywanych w procesach pomocowych i doradczych, oceną roli tych działań w edukacji, jak i gotowością do aktywnego wchodzenia w takie relacje oraz responsywnością na zgłaszane przez uczniów zapotrzebowanie w tym obszarze. Przedstawiono charakterystykę relacji pomocowej nauczyciel–uczeń. Dokonano charakterystyki funkcjonowania nauczyciela-wychowawcy, jako osoby mającej potencjalnie najczęstszy i mniej sformalizowany kontakt z uczniem oraz jego roli w procesach wspierania. W tym celu powołano się wybiórczo na wyniki badań sondażowych adolescentów odnośnie do postrzegania przez nich nauczycieli-wychowawców jako osób wspierających. Wskazano także na rolę wychowawcy na poszczególnych etapach w trójstopniowym modelu pomocy psychopedagogicznej – doradztwa w szkole, obejmującym proces rozpoznania problemu uczniowskiego, interwencję psychopedagogiczną i pomoc uczniowi w konsolidacji i utrwalaniu dokonujących się w nim zmian.