The Biblical Annals, 2020, Tom 10 (67), Nr 1
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing The Biblical Annals, 2020, Tom 10 (67), Nr 1 by Title
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
- ItemA Critical Edition and Philological Analysis of the Second Chapter of Deutero-Isaiah (Isa 41) on the Basis of the Coptic Manuscript sa 52 (M 568) in Light of Other Coptic Manuscripts Written in the Sahidic Dialect and the Greek Text of the Septuagint(Wydawnictwo KUL, 2019) Bąk, Tomasz BartłomiejThe paper contains a critical edition and philological analysis of the second chapter of Deutero-Isaiah worked out on the basis of the Coptic manuscript sa 52.2 and other available manuscripts written in the Sahidic dialect. Firstly, it presents general information on the fragment of codex sa 52 containing the text of Isa 41. It is followed by a list of brief characteristics of the remaining witnesses that include at least some verses of the second chapter of Deutero-Isaiah. The most important part is a presentation of the Sahidic text of Isa 41, its translation into English and tables of linguistic differences between the text of the LXX and its Coptic rendering. The last part explains difficult philological questions observed in the Coptic text. The focus will be on Isa 41:11-27 since they appear only in manuscript 52.2 and have not been published so far.
- ItemDawid Mielnik, Motyw wskrzeszenia w biblijnych tradycjach o Eliaszu i Elizeuszu. Porównawcze studium historyczno-krytyczne 1Krl 17,8-24 i 2Krl 4,8-37 (Studia Biblica Lublinensia 17; Lublin: Wydawnictwo KUL 2018)(Wydawnictwo KUL, 2019) Altman, Jakub PiotrBook Review: Dawid Mielnik, Motyw wskrzeszenia w biblijnych tradycjach o Eliaszu i Elizeuszu . Porównawcze studium historyczno-krytyczne 1Krl 17,8-24 i 2Krl 4,8-37 (Studia Biblica Lublinensia 17; Lublin: Wydawnictwo KUL 2018). Ss. 317. PLN 29.00. ISBN 978-83-8061-584-7
- ItemDziałalność Instytutu Nauk Biblijnych KUL w roku akademickim 2018/2019(Wydawnictwo KUL, 2019) Bąk, Tomasz BartłomiejSprawozdanie: Działalność Instytutu Nauk Biblijnych KUL w roku akademickim 2018/2019
- ItemGrzegorz Mariusz Baran (red.), Sny prorocze, sny wieszcze, objawienia Boże przez sny w tradycji starotestamentalnej (Tarnów: Biblos 2017). Ss. 308. PLN 45. ISBN 978-83-7793-551-4(Wydawnictwo KUL, 2019) Stępień, AdrianBook Review: Grzegorz Mariusz Baran (red.), Sny prorocze, sny wieszcze, objawienia Boże przez sny w tradycji starotestamentalnej (Tarnów: Biblos 2017). Ss. 308. PLN 45. ISBN 978-83-7793-551-4
- ItemH. Daniel Zacharias, Matthew’s Presentation of the Son of David: Davidic Tradition and Typology in the Gospel of Matthew (T&T Clark Biblical Studies; London – New York: Clark 2017)(Wydawnictwo KUL, 2019) Pietrzak, JacekBook Review: H. Daniel Zacharias, Matthew’s Presentation of the Son of David : Davidic Tradition and Typology in the Gospel of Matthew (T&T Clark Biblical Studies; London – New York: Clark 2017). Pp. xi + 224. $ 108. Hardback. ISBN 978-0-56767-077-9
- ItemJakie ciało nie osiągnie królestwa Bożego? Patrystyczna egzegeza 1 Kor 15, 50(2019) Szram, Mariuszelem artykułu jest porównanie egzegezy wersetu 1 Kor 15, 50 we wczesnej literaturze patrystycznej na przykładzie pism trzech autorów: Ireneusza z Lyonu – przedstawiciela tradycji azjatyckiej; Tertuliana z Kartaginy – związanego z tradycją północnoafrykańską, zbliżoną w wielu punktach do azjatyckiej; oraz Orygenesa – wywodzącego się z tradycji aleksandryjskiej. Wszyscy wspomniani pisarze stosowali interpretację moralną zwrotu „ciało i krew” jako grzesznych uczynków, które należy porzucić, aby wejść do królestwa niebieskiego. Każdy z nich dopuszczał jednak także wyjaśnienie dosłowne tego wersetu, próbując pogodzić je z prawdą wiary o cielesnym zmartwychwstaniu. Ireneusz podkreślał, że ciało nie może zmartwychwstać i osiągnąć królestwa Bożego o własnych siłach, ale jedynie z pomocą Ducha Świętego. Tertulian uważał, że ciało w ziemskiej postaci zmartwychwstanie, ale nie będzie mogło wejść do królestwa niebieskiego bez przyjęcia cech dostosowanych do nowej rzeczywistości. Najdalej posunął się Orygenes, podważając możliwość powrotu do życia ciał w ziemskim kształcie. Analiza wczesnochrześcijańskich komentarzy do Pawłowego wersetu dowodzi, że egzegeza patrystyczna była ukierunkowana teologicznie i zależała od ówczesnych sporów doktrynalnych. Daje się też zauważyć pewien paradoks: niekiedy w celu uzasadnienia konkretnego stanowiska filozoficzno-teologicznego zwolennik literalizmu lub umiarkowanej alegorezy mógł przywiązywać większą wagę do przenośnego znaczenia tekstu natchnionego niż zdeklarowany alegorysta, który z kolei odwoływał się do daleko idącej interpretacji dosłownej.
- ItemKim był Abraham i skąd pochodził? Kilka uwag na temat potencjalnych śladów tradycji o Abrahamie(Wydawnictwo KUL, 2019) Lemański, Janusz AdamKim był „historyczny” Abraham i skąd pochodził? Na te pytanie trudno jest znaleźć jednoznaczne odpowiedzi. W artykule uwaga skupiona jest na analizie egipskiego tekstu z czasów Sheshonqa I, w którym wspomina się miejsce identyfikowane czasem jako „pole/fort Abrama”. Taka interpretacja jest tu jednak wskazana jako niepewna, a wręcz bardzo wątpliwa. Dwa kolejne punkty analizy stanowią teksty biblijne (Pwt 26,5a; Rdz 11,27-32). Imiona członków rodziny Abrahama mają charakter toponimiczny (męskie) lub symboliczny (żeńskie), stanowiąc kobiece przydomki związane z kultem boga księżyca. Ich analiza sugeruje region Charanu, pomiędzy rzekami Eufrat i Habur, gdzie kult boga księżyca był bardzo popularny. Tereny te zamieszkiwali wcześniej Amoryci, a potem Aramejczycy. W artykule wnioskuje się, że „historyczny” Abraham mógł pochodzić z okolic Charanu i mieć amoryckie korzenie, zaś identyfikacja z Aramejczykami stanowi jedynie element typologiczny, wynikający z przeżycia tego samego losu (deuteronomista). Dopiero później został on zreinterpretowany na rzecz Jakuba (por. Rdz 46,1-7), a przy końcowej redakcji ostatecznie na rzecz Abrahama.
- ItemKs. Adolf Józef Bożeniec Jełowicki (1863-1937) – pierwszy Polak w jerozolimskiej szkole biblijnej(Wydawnictwo KUL, 2019) Marczewski, Jarosław RomanThe aim of this paper is to discuss and answer for the first time the question of the earliest Polish presence at the École biblique et archéologique française de Jérusalem. As an outcome of archival research carried out at St. Stephan’s Convent in Jerusalem following conclusions can be drawn. First of all, the attendance of Poles at the École biblique dates back to the very beginning of the school. As early as in 1892 that is only two years after its first commencement a Polish priest from the Archdiocese of Warsaw, Rev. Adolf Józef Bożeniec Jełowicki started his biblical studies there. He had an occasion to meet in person the founder of the school and the famous professor Fr. Marie-Joseph Lagrange. Rev. Jełowicki was also a witness to the creation of the important periodical “Revue Biblique”. Lectures at that time were few, and in the process of studying, the emphasis was put not only on theoretical knowledge, but also on discovering the Holy Land through practical classes in archeology and topography. Lastly, the stay of Rev. Jełowicki at the École biblique was only one year long nevertheless it resulted in the publication of a professional guide to Jerusalem and its surroundings, as well as several dozen encyclopedic entries on biblical topics. However, after returning to the homeland, Jełowicki could not pursue an academic career path, but the lessons learned at the École biblique became his important asset to future pastoral challenges as a rector in Warsaw, and then as an auxiliary bishop in Lublin.
- ItemPaul’s Death and Resurrection in Acts 27–28? A Literary Comparison with the Gospel of Luke(Wydawnictwo KUL, 2019) Wittkowsky, VadimIt was claimed more than once that the journey of Paul and his landing on the shore of Malta in the last two chapters of the Book of Acts can be interpreted as a theological parallel to the account of death and resurrection of Jesus. There are, to be sure, some reasonable arguments in favor of that, such as close relationship between death and death risk or similarities to the journey of Jonah. But can it be convincingly argued that Luke really did intend a parallelism of this kind in Acts 27-28? The paper deals with literary elements of Luke 23-24 in order to make this hypothesis more conclusive.
- ItemRespect for the Doctor (Sir 38:1-3)(Wydawnictwo KUL, 2019) Piwowar, AndrzejThe first part of the article synthetically presents the Old Testament Israelites’ attitude to doctors and their activities. It is an essential prerequisite for the depiction of the innovative approach to the issue proposed by Sirach in Sir 38:1-15. Subsequently, the translation of the text’s Greek version into Polish is presented and the pericope’s structure is divided into four parts: I. 38:1-3 – respect for the doctor, II. 38:4-8 – the value of medicine, III. 38:9-11 – the relation of the sick to God, and IV. 38:12-15 – the doctor’s role in treating the sick. The present article is devoted to the exegetico-theological analysis of the first part of the Greek version of Sir 38:1-15, that is of 38:1-3. Even though the article is based primarily on the Greek text of the verses, it takes into account its original Hebrew version as well. Sirach calls the believing Israelites to completely change their perception of doctors and their activities. He encourages his readers not to reject doctors but to treat them with respect and reverence, and, indirectly, not to ignore the doctor’s efforts meant to restore health to the sick one. The sage justifies his novel approach with two arguments. First, doctors were created by God and given the task of aiding the sick in their suffering. They are a mere tool in God’s hands, for God is the only Doctor that can truly heal a person (this aspect is emphasized more by the Hebrew than by the Greek text). Secondly, doctors deserve respect for even kings and dignitaries benefit from their service and treat them with respect and reverence. In 38:1-3 Sirach offers a perfect synthesis of Israel’s traditional belief in God, who is the only doctor able to heal a person, with the Hellenistic influence related to medicine and the people who dabble in it.
- ItemRoman Bartnicki, Jezus w drodze do śmierci i zmartwychwstania . Komentarz do Ewangelii Marka 8,27-16,20 . II. M k 14 ,1-16 , 20 , (Warszawa: Instytut Papieża Jana Pawła II 2019). Ss. 478. PLN 49. ISBN 978-83-65198-60-0(Wydawnictwo KUL, 2019) Biełusz, ŁukaszBook Review: Roman Bartnicki, Jezus w drodze do śmierci i zmartwychwstania . Komentarz do Ewangelii Marka 8,27-16,20. II. Mk 14,1-16,20, (Warszawa: Instytut Papieża Jana Pawła II 2019). Ss. 478. PLN 49. ISBN 978-83-65198-60-0
- ItemWojciech Węgrzyniak, Psalm 83. Teksty – egzegeza – konteksty (Studia Biblica Lublinensia 19; Lublin: Wydawnictwo KUL 2019(Wydawnictwo KUL, 2019) Kubisiak, PrzemysławBook Review: Wojciech Węgrzyniak, Psalm 83. Teksty – egzegeza – konteksty (Studia Biblica Lublinensia 19; Lublin: Wydawnictwo KUL 2019). Ss. 381. PLN 27.00. Oprawa miękka. ISBN 978-83-8061-678-3
- ItemŁukasz Darowski, Modele odkrywania tożsamości Jezusa w J 1,19-2,11 (Studia Biblica Lublinensia 20; Lublin: Wydawnictwo KUL 2019)(Wydawnictwo KUL, 2019) Karwacki, MarcinBook Review: Łukasz Darowski, Modele odkrywania tożsamości Jezusa w J 1,19-2,11 (Studia Biblica Lublinensia 20; Lublin: Wydawnictwo KUL 2019). Ss. 250. PLN 25. ISBN 978-83-8061-730-8