Browsing by Author "Szczygielski, Dominik"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemEtos małżeńsko-rodzinny w warunkach polskiego społeczeństwa konsumpcyjnego. Studium socjologiczne(2020-01-15) Szczygielski, DominikCelem projektu jest weryfikacja tezy zakładającej współwystępowanie wybranych typów orientacji konsumenckich, typów etosowych życia małżeńsko-rodzinnego powiązanych z typami moralności. W tym celu przeprowadzono badania ilościowe na reprezentatywnej statystycznie próbie 1142 dorosłych Polaków z wykorzystaniem ankiety internetowej. Wykorzystując teorię przemian wartości H. Klagesa, wyłoniono cztery segmenty etosowe: konwencjonalistów (30,9%), idealistów (25,1%), realistów (33,9%) i zrezygnowanych (10,1%). Występowaniu etosu konwencjonalistów sprzyja wzajemnościowa orientacja moralna, a nie sprzyja orientacja prospołeczna. Występowaniu etosu idealistów sprzyja prospołeczna orientacja moralna, nie sprzyja zaś orientacja wzajemnościowa. Realiści preferują częściej moralność prospołeczną, a rzadziej egoistyczną. Zrezygnowani preferują częściej moralność egoistyczną, a rzadziej prospołeczną i wzajemnościową. Ponadto, konwencjonalistów wyróżnia mniejsza skłonność do konsumpcji kompulsywnej. Idealistów wyróżnia prokonsumpcja emocjonalna. Realiści częściej kierują się ekonomiczną i demonstratywną orientacją konsumencką, a rzadziej behawioralną i emocjonalną orientacją konsumencką. Zrezygnowanych wyróżnia skłonność do konsumpcji behawioralnej, a mniejsza do racjonalnej. Na ogół odnotowane współzależności należy określić jako słabe lub nikłe, osiągając wartości współczynników rzędu 0,1.
- ItemMoral Attitudes in Poland: “Towards”, “Away” and “Against People” – Socio-Cultural Determinants and Religious Implications. Based on European Values Study 2017(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Szczygielski, DominikAccording to the latest research institutional trust may serve as a significant predictor of prosociality. The main purpose of this article is to examine types of trust as predictors of moral attitudes “towards”, “away” and “against” people. Another aim is to examine institutional trust as a predictor of moral attitudes in correlation to other significant predictors, like religiousness, education and size of town. This paper presents analysis in the course of which interpersonal and institutional trust has been confirmed as alternative (potentially competing) predictors of moral attitudes than other established variables, e.g., religiousness. Presented findings allow to pose the question about the future of religion in stable, democratic societies. Na podstawie dostępnych badań można stwierdzić, że zaufanie instytucjonalne może stanowić istotny predyktor prospołeczności. Głównym celem niniejszego opracowania jest zbadanie współzależności pomiędzy typami zaufania a typami orientacji moralnych „do”, „od” i „przeciw” ludziom. Kolejnym celem jest także określenie współzależności pomiędzy zaufaniem instytucjonalnym a orientacjami moralnymi z uwzględnieniem takich zmiennych, jak religijność, wykształcenie i wielkość miejscowości zamieszkania. W artykule zaprezentowano analizę, która pozwala uznać zaufanie interpersonalne oraz zaufanie instytucjonalne za alternatywne (potencjalnie konkurencyjne) predyktory orientacji moralnych w porównaniu do innych bardziej ugruntowanych czynników, tj. religijność. Wyniki badań pozwalają stawiać pytanie o przyszłość religii w stabilnych i demokratycznych społeczeństwach, której rola i funkcje mogą być kwestionowane.
- ItemPostawy młodzieży wobec alternatywnych form życia małżeńsko–rodzinnego. Na podstawie badań socjologicznych w katolickich liceach ogólnokształcących w Szczecinie(Wydawnictwo KUL, 2017) Szczygielski, DominikPrzemiany w sferze życia małżeńsko-rodzinnego wiążą się ze wzrostem akceptacji wobec nowych form życia w małżeństwie i rodzinie. Zakres obserwowanych przemian pozwala przypuszczać, że w społeczeństwie polskim młode pokolenie stanie się nośnikiem rewolucyjnych rozwiązań w życiu małżeńsko-rodzinnym. Głównym celem artykułu jest udzielenie odpowiedzi na pytane, jaki jest społeczny odbiór nowych form życia małżeńsko-rodzinnego w świadomości młodzieży licealnej. W artykule prezentowane są rezultaty badań socjologicznych dotyczące oceny i stosunku młodzieży katolickich szkół średnich w Szczecinie wobec zjawiska kohabitacji, życia w pojedynkę i możliwości zawierania związków przez pary jednopłciowe. Changes in the area of marriage and family life bring about rising acceptance towards new forms and alternatives of family. The scope of perceived changes suggests that in Polish society the younger generations will become carriers of revolutionary solutions and changes of family life. This report aims to answer the question: what is the social reception of the new forms of marriage and family life among high school students. The report presents results of sociological research regarding evaluation and perception of the Catholic youth in Szczecin towards cohabitation, single life and acceptance for same-sex marriages.
- ItemThe study of types of family ethos in Poland - 2023 results(2023-12) Szczygielski, DominikDane zebrane w ramach projektu "Etos małżeńsko-rodzinny i orientacje moralne we współczesnym społeczeństwie polskim – perspektywa porównawcza ze stanem badań z roku 2017". Zbiór danych powstał w wyniku przeprowadzenia socjologicznych badań ilościowych wśród dorosłych uczestników panelu internautów, żyjących w związkach małżeńskich lub nieformalnych. W celu zgromadzenia danych wykorzystano technikę ankiety internetowej CAWI. Dane zebrano w grudniu 2023 roku. Operatem losowania była baza panelistów (tzw. panelu internautów) pracowni badawczej Panel Ariadna wskazanej w wyniku postępowania konkursowego. Plik zawiera zakodowane wypowiedzi 1082 respondentów. Próba jest reprezentatywna ze względu na płeć, wiek oraz region. Poszczególne wskaźniki dotyczą takich zagadnień jak: orientacje moralne (prospołeczna, godnościowa, wzajemnościowa, egoistyczna), zachowania konsumenckie, etos małżeńsko-rodzinny (wartości samorealizacji oraz akceptacji i obowiązku).