Browsing by Author "Simiński, Łukasz"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemKatecheza odpowiedzią na niebezpieczeństwa zagrażające grupom religijnym(2019) Simiński, ŁukaszParafia jako wspólnota wspólnot jest przestrzenią wzrastania katolików w wierze, ale także i miejscem, gdzie działają i rozwijają się małe wspólnoty. Grupy religijne zrzeszające katolików świeckich są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania parafii, ale także pomocne w permanentnej formacji chrześcijan. W niniejszym artykule ukazano istotę oraz znaczenie funkcjonowania małych grup i wspólnot religijnych w przestrzeni eklezjalnej. Podjęto również próbę wskazania niebezpieczeństw czyhających na członków grup religijnych oraz sposobów ich przezwyciężania. W eliminowaniu zagrożeń szczególną uwagę zwrócono na możliwości, jakie niosą ze sobą roztropna troska duszpasterzy oraz dojrzała synteza katechezy z formacją w poszczególnych ruchach i grupach.
- ItemOpiekuńczo-wychowawcza działalność Zgromadzenia Sióstr św. Elżbiety w latach 1905-1939(Wydawnictwo KUL, 2018) Simiński, ŁukaszZ inicjatywy Kurii Biskupiej Chełmińskiej, przy ogromnym zaangażowaniu miejscowego proboszcza, utworzono w Kamieniu zakład, którego celem było wychowywanie dziewcząt pozaszkolnych, wymagających wychowania specjalnego poza domem rodzicielskim. Realizacji tego zadania podjęły się Siostry Elżbietanki. Niniejsza praca ukazuje ogromnie chlubną i szeroką działalność opiekuńczo-wychowawczą oraz nauczycielską Sióstr św. Elżbiety w Zakładzie św. Anny w Kamieniu Krajeńskim. Opracowanie podkreśla także wielką odpowiedzialność, z jaką siostry wraz z duszpasterzami podchodzili do sprawy troski o młode, moralnie zagrożone dziewczęta. Świadczą o niej najlepiej dzieła, których dokonali zakładowi wychowawcy, zwłaszcza w tak trudnych czasach, jak niełatwy czas I wojny światowej, czy trudne gospodarczo lata międzywojnia.
- ItemTożsamość i kompetencje katechetów. Studium katechetyczne w świetle badań katechetów diecezji pelplińskiej(2020-09-30) Simiński, ŁukaszGłówny problem badawczy dysertacji sformułowany został za pomocą pytania: jaki jest stan tożsamości i posiadanych kompetencji wśród katechetów diecezji pelplińskiej? W celu uzyskania odpowiedzi na postawione pytanie, za pomocą kwestionariusza ankiety przeprowadzone zostały badania wśród katechetów tej diecezji. W pierwszym rozdziale zarysowana została charkterystyka katechezy w realiach polskich, a także wyjaśnione pojęcia tożsamość i kompetencje. Określone zostały również czynniki konstytuujące tożamość katechetów oraz zakres niezbędnych kompetencji, którymi powinni się odznaczać. Weryfikacja przyjętych założeń znalazła swoje odzwierciedlenie w przeprowadzonych badaniach empirycznych, co zostało zaprezentowane i omówione w kolejnych trzech rozdziałach. Rozdział drugi zawiera wyniki badań emprirycznych związane z tożsamością katechetów diecezji pelplińskiej w aspekcie pełnienia funkcji nauczyciela, wychowawcy i świadka wiary. W rozdziale trzecim zaprezentowano i przeanalizowano dane bezpośrednio dotyczące kompetencji preewangelizacyjnych, kerygmatycznych i teologicznych respondentów. Natomiast w rozdziale czwartym zawarte zostały dane i wnioski dotyczące kompetencji komunikacyjnych, dydaktycznych i metodycznych badanych katechetów. Rozdział piąty obejmuje konkluzje z przeprowadzonych badań oraz postulaty formacyjne, a także główne kierunki i linie formacji pernamentnej katechetów związane z ich tożsamością i kompetencjami. W zakończeniu przedstawione zostały najważniejsze wnioski wynikające z analizy przeprowadzonych badań oraz propozycje organizacji dalszej formacji katechetów w kontekście odkrywania tożsamości i rozwijania kompetencji.
- ItemWychowawczy wymiar nauczania religii w opinii katechetów(Wydawnictwo Pronoia, 2018) Simiński, ŁukaszW artykule podjęto próbę ukazania opinii katechetów posługujących w środowisku szkolnym, związanych z zagadnieniem wychowania. Najpierw opisane zostało znaczenie szkolnego nauczania religii w procesie wychowania. Następnie podjęto próbę zarysowania sylwetki katechety, jako chrześcijańskiego wychowawcy i jego wpływu na wychowanków. W ostatniej części natomiast zostały zaprezentowane i przeanalizowane dane z badań empirycznych przeprowadzonych na reprezentatywnej grupie katechetów diecezji pelplińskiej. Szczególną uwagę zwrócono na opinie oraz osobiste doświadczenia wychowawców chrześcijańskich w ich posłudze katechetycznej.