Repository logo
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of ReKUL
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Simiński, Łukasz"

Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
  • Item
    Katecheza odpowiedzią na niebezpieczeństwa zagrażające grupom religijnym
    (2019) Simiński, Łukasz
    Parafia jako wspólnota wspólnot jest przestrzenią wzrastania katolików w wierze, ale także i miejscem, gdzie działają i rozwijają się małe wspólnoty. Grupy religijne zrzeszające katolików świeckich są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania parafii, ale także pomocne w permanentnej formacji chrześcijan. W niniejszym artykule ukazano istotę oraz znaczenie funkcjonowania małych grup i wspólnot religijnych w przestrzeni eklezjalnej. Podjęto również próbę wskazania niebezpieczeństw czyhających na członków grup religijnych oraz sposobów ich przezwyciężania. W eliminowaniu zagrożeń szczególną uwagę zwrócono na możliwości, jakie niosą ze sobą roztropna troska duszpasterzy oraz dojrzała synteza katechezy z formacją w poszczególnych ruchach i grupach.
  • Item
    Opiekuńczo-wychowawcza działalność Zgromadzenia Sióstr św. Elżbiety w latach 1905-1939
    (Wydawnictwo KUL, 2018) Simiński, Łukasz
    Z inicjatywy Kurii Biskupiej Chełmińskiej, przy ogromnym zaangażowaniu miejscowego proboszcza, utworzono w Kamieniu zakład, którego celem było wychowywanie dziewcząt pozaszkolnych, wymagających wychowania specjalnego poza domem rodzicielskim. Realizacji tego zadania podjęły się Siostry Elżbietanki. Niniejsza praca ukazuje ogromnie chlubną i szeroką działalność opiekuńczo-wychowawczą oraz nauczycielską Sióstr św. Elżbiety w Zakładzie św. Anny w Kamieniu Krajeńskim. Opracowanie podkreśla także wielką odpowiedzialność, z jaką siostry wraz z duszpasterzami podchodzili do sprawy troski o młode, moralnie zagrożone dziewczęta. Świadczą o niej najlepiej dzieła, których dokonali zakładowi wychowawcy, zwłaszcza w tak trudnych czasach, jak niełatwy czas I wojny światowej, czy trudne gospodarczo lata międzywojnia.
  • Item
    Tożsamość i kompetencje katechetów. Studium katechetyczne w świetle badań katechetów diecezji pelplińskiej
    (2020-09-30) Simiński, Łukasz
    Główny problem badawczy dysertacji sformułowany został za pomocą pytania: jaki jest stan tożsamości i posiadanych kompetencji wśród katechetów diecezji pelplińskiej? W celu uzyskania odpowiedzi na postawione pytanie, za pomocą kwestionariusza ankiety przeprowadzone zostały badania wśród katechetów tej diecezji. W pierwszym rozdziale zarysowana została charkterystyka katechezy w realiach polskich, a także wyjaśnione pojęcia tożsamość i kompetencje. Określone zostały również czynniki konstytuujące tożamość katechetów oraz zakres niezbędnych kompetencji, którymi powinni się odznaczać. Weryfikacja przyjętych założeń znalazła swoje odzwierciedlenie w przeprowadzonych badaniach empirycznych, co zostało zaprezentowane i omówione w kolejnych trzech rozdziałach. Rozdział drugi zawiera wyniki badań emprirycznych związane z tożsamością katechetów diecezji pelplińskiej w aspekcie pełnienia funkcji nauczyciela, wychowawcy i świadka wiary. W rozdziale trzecim zaprezentowano i przeanalizowano dane bezpośrednio dotyczące kompetencji preewangelizacyjnych, kerygmatycznych i teologicznych respondentów. Natomiast w rozdziale czwartym zawarte zostały dane i wnioski dotyczące kompetencji komunikacyjnych, dydaktycznych i metodycznych badanych katechetów. Rozdział piąty obejmuje konkluzje z przeprowadzonych badań oraz postulaty formacyjne, a także główne kierunki i linie formacji pernamentnej katechetów związane z ich tożsamością i kompetencjami. W zakończeniu przedstawione zostały najważniejsze wnioski wynikające z analizy przeprowadzonych badań oraz propozycje organizacji dalszej formacji katechetów w kontekście odkrywania tożsamości i rozwijania kompetencji.
  • Item
    Wychowawczy wymiar nauczania religii w opinii katechetów
    (Wydawnictwo Pronoia, 2018) Simiński, Łukasz
    W artykule podjęto próbę ukazania opinii katechetów posługujących w środowisku szkolnym, związanych z zagadnieniem wychowania. Najpierw opisane zostało znaczenie szkolnego nauczania religii w procesie wychowania. Następnie podjęto próbę zarysowania sylwetki katechety, jako chrześcijańskiego wychowawcy i jego wpływu na wychowanków. W ostatniej części natomiast zostały zaprezentowane i przeanalizowane dane z badań empirycznych przeprowadzonych na reprezentatywnej grupie katechetów diecezji pelplińskiej. Szczególną uwagę zwrócono na opinie oraz osobiste doświadczenia wychowawców chrześcijańskich w ich posłudze katechetycznej.
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Dział Repozytorium i Pozycjonowania Wydawnictw
  • Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin

  • Telefon: (81) 454 53 36

  • E-mail: repozytorium@kul.pl

  • About ReKUL
  • Terms and conditions
  • About DSpace
  • Accessibility Statement
  • Help
  • Cookie settings
  • Repozytorium Instytucjonalne KUL
Logo Repozytorium Insytucjonalne KUL
Logo Repozytorium i Pozycjonowanie Wydawnictw KUL
http://kul.pl
Logo Wydawnictwo KUL
Czas KUL
Logo Biblioteka Uniwersytecka KUL